پایان نامه تاثیرسرمایه اجتماعی بر توسعه مدیریت دانش سازمانی
چکیده
انتقال دانش و اطلاعات در سطح کلان وخرد بین افراد و سازمانها، بستگی به افرادی دارد که این انتقال را تسهیل میکنند.
در این تحقیق تلاش شده است تا چگونگی ارتباط میان سرمایه اجتماعی درون سازمانی و برون سازمانی بر توسعه مدیریت دانش سازمانی در بانک کشاورزی استان آذربایجان شرقی با پنج فعالیت اصلی مدیریت دانش شامل کسب دانش، ثبت دانش، تسهیم دانش، خلق دانش و کاربرد دانش را بررسی شود ومیزان اثرپذیری مدیریت دانش از سرمایه اجتماعی درسازمان را مورد آزمون قراردهد.
جامعه آماری این پژوهش را دربخش درون سازمانی مدیران و کارمندان شعب بانک کشاورزی استان آذربایجان شرقی ودربخش برون سازمانی مشتریان اصلی شعب سطح استان تشکیل میدهند. تحقیق حاضر از نظرهدف یک تحقیق کاربردی و از نظر نحوه تجزیه و تحلیل دادهها، یک تحقیق تحلیلی میباشد. برای جمع آوری دادهها از ابزار پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رتبهای فریدمن استفاده شده است.
نتایج نشان میدهد که سطح سرمایهٔ اجتماعی در بانک کشاورزی استان آذربایجان شرقی در حد متوسط میباشد و رابطهٔ معنی داری بین مدیریت دانش وسرمایهٔ اجتماعی وجود دارد.
واژگان کلیدی: بانک کشاورزی، سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش، کسب دانش، تسهیم دانش
فهرست مطالب
- فصل اول: کلیات پژوهش
- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………….2
- 1-1- بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………………2
- 1-2- اهمیت و ضرورت موضوع…………………………………………………………………………………………………….5
- 1-3- اهداف کلی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..6
- 1-4- فرضیههای اصلی تحقیق……………………………………………………………………………………………………….6
- 1-5- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………..7
- 1-6- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………..7
- 1-7- روش گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………7
- 1-8- روشهای تجزیه و تحلیل آماری…………………………………………………………………………………………..7
- 1-9- تعریف واژهها و اصطلاحات تخصصی…………………………………………………………………………………..8
- فصل دوم: مرورادبیات تحقیق
- 2-1- پایههای نظری…………………………………………………………………………………………………………………..10
- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………10
- 2-1-1- سرمایه اجتماعی: ظهور………………………………………………………………………………………………….11
- 2-1-2- تعریف سرمایه و انواع آن………………………………………………………………………………………………..11
- 2-1-3- مفایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی……………………………………………………………12
- 2-1-4- سرمایه اجتماعی: دیدگاه و تعاریف…………………………………………………………………………………..13
- 2-1-4-1- افه و فوش………………………………………………………………………………………………………………..13
- 2-1-4-2- ناهاپیت و گوشال……………………………………………………………………………………………………….14
- 2-1-5- مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال …………………………………………………………………………..14
- 2-1-5-1- بعد ساختاری…………………………………………………………………………………………………………….14
- 2-1-5- 2-بعد شناختی……………………………………………………………………………………………………………….14
- 2-1-5-3- بعد رابطهای……………………………………………………………………………………………………………..14
- 2-1-6- سطوح سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………………………………..15
- 2-1-6- 1- سطح اجتماعی………………………………………………………………………………………………………….15
- 2-1-7- اهمیت مطالعه سرمایه اجتماعی درسازمان………………………………………………………………………….15
- 2-1-8- سرمایه اجتماعی سازمانی چیست؟……………………………………………………………………………………16
- 2-1-9- مدلهایی برای سنجش سرمایه اجتماعی…………………………………………………………………………..17
- 2-1-9-1- مدلهای کیفی سنجش سرمایه اجتماعی……………………………………………………………………….17
- 2-1-9-2- مدل کمی سنجش سرمایه اجتماعی………………………………………………………………………………20
- 2-2- مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………………………20
- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………20
- 2-2-1- مدیریت دانش: ظهور………………………………………………………………………………………………………21
- 2-2-2-دانش: تعاریف و دسته بندیها…………………………………………………………………………………………22
- 2-2-2-1- تعریف دانش……………………………………………………………………………………………………………..23
- 2-2- 2-2-دسته بندی دانش………………………………………………………………………………………………………..24
- 2-2-3- مدیریت دانش: تعاریف………………………………………………………………………………………………….25
- 2-2-4- چرخه مدیریت دانش……………………………………………………………………………………………………..26
- 2-2-5- مدلها و نگرشهای مدیریت دانش………………………………………………………………………………..28
- 2-2-5-1- مدل نوناکا و تاکه اوچی………………………………………………………………………………………………28
- 2-2-5- 2- مطالعات بهات………………………………………………………………………………………………………….30
- 2-3-بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش……………………………………………………………32
- 2-4- بعد شناختی سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش…………………………………………………………….34
- 2-5- بعد رابطهای سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش……………………………………………………………34
- 2-6- مدیریت دانش در سازمانهای دولتی……………………………………………………………………………………35
- 2-7- سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش…………………………………………………………………………………………37
- 2-8- مدیریت دانش و یادگیری سازمانی ………………………………………………………………………………………37
- 2-9- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………..38
- 2-9-1- پیشینه تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………….38
- 2-9-2- پیشینه تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………………40
- 2-10- استنباط از مرور پژوهشهای انجام شده……………………………………………………………………………..41
- 2-11- مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………………….42
- فصل سوم: روش شناسی پژوهش
- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………44
- 3-1- نوع و روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….44
- 3-1- 2- نوع تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………44
- 3-1-2-1- نوع تحقیق از نظر هدف………………………………………………………………………………………………44
- 3-1- 2-2-نوع تحقیق از نظر جمع آوری آمارواطلاعات…………………………………………………………………45
- 3-2- جامعه و نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………….46
- 3-3- روشها و ابزارهای جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………..47
- 3-3-1- ساختار پرسشنامه درون سازمانی………………………………………………………………………………………47
- 3-3-2- ساختارپرسشنامه برون سازمانی………………………………………………………………………………………..50
- 3-4- روایی و پایایی پژوهش……………………………………………………………………………………………………….50
- 3-4-1- پایایی……………………………………………………………………………………………………………………………50
- 3-4-2-روایی (اعتبار)…………………………………………………………………………………………………………………..51
- 3-4-2-1- تحلیل عاملی……………………………………………………………………………………………………………..52
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
- 4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………55
- 4-2- توصیف اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………….55
- 4-2-1- توصیف متغیرهای زمینهای……………………………………………………………………………………………..55
- 4-2-1-1- جنسیت کارکنان…………………………………………………………………………………………………………55
- 4-2-1- 2-سن کارکنان……………………………………………………………………………………………………………….56
- 4-2-1- 3- سابقه خدمت کارکنان………………………………………………………………………………………………..56
- 4-2-1-4- وضعیت شغلی کارکنان……………………………………………………………………………………………….57
- 4-2-1-5- مدرک تحصیلی مشتریان……………………………………………………………………………………………..58
- 4-2-1-6- جنسیت مشتریان………………………………………………………………………………………………………..58
- 4-2- 1-7-سن مشتریان………………………………………………………………………………………………………………59
- 4-2- 2-توصیف متغیرهای مستقل………………………………………………………………………………………………..60
- 4-2- 2-1-بعد ساختاری سرمایه اجتماعی درون سازمانی………………………………………………………………..60
- 4-2-2-2- بعد شناختی سرمایه اجتماعی درون سازمانی………………………………………………………………….62
- 4-2-2-3- بعد رابطهای سرمایه اجتماعی درون سازمانی………………………………………………………………..64
- 4-2-2- 4-بعد ساختاری سرمایه اجتماعی برون سازمانی………………………………………………………………..66
- 4-2-2- 5-بعد شناختی سرمایه اجتماعی برون سازمانی…………………………………………………………………..68
- 4-2-2- 6-بعد رابطهای سرمایه اجتماعی برون سازمانی…………………………………………………………………70
- 4-2-3- توصیف متغیروابسته ………………………………………………………………………………………………………71
- 4-2-3-1- مدیریت دانش (کسب دانش)……………………………………………………………………………………….71
- 4-2-3-2- مدیریت دانش (ثبت دانش)…………………………………………………………………………………………73
- 4-2-3-3- مدیریت دانش (انتقال دانش)……………………………………………………………………………………….75
- 4-2-3-4- مدیریت دانش (خلق دانش)………………………………………………………………………………………..77
- 4-2-3-5- مدیریت دانش (کاربرد دانش)………………………………………………………………………………………79
- 4-3- اولویت بندی بعدهای سرمایه اجتماعی درون و برون سازمانی و ابعاد مدیریت دانش با استفاده از آزمون رتبهای فریدمن………………………………………………………………………………………………………………..81.
- 4-4- بخش تحلیل اطلاعات و یافتهها………………………………………………………………………………………….82
- 4-5- برآورد رگرسیون بین متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………87
- الف) بررسی روابط همزمان متغیرهای مستقل و متغیر وابسته …………………………………………………………….87
- فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………95
- 5-1- خلاصه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………96
- 5-2- نتایج بررسی فرضیات با استفاده از آزمونهای آماری ……………………………………………………………98
- 5-3- نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………….101
- 5-4- سازگاری یافتهها با تحقیقات پیشین…………………………………………………………………………………..103
- 5-5-پیشنهادهای مبتنی بر یافتههای پژوهش………………………………………………………………………………..103
- 5-5-1- پیشنهادهای پژوهشی……………………………………………………………………………………………………104
- 5-5- 2-پیشنهادهای کاربردی ……………………………………………………………………………………………………104
- 5-5-3-پیشنهاد جهت تقویت بعد شناختی سرمایه اجتماعی درون سازمانی………………………………………105
- 5-5-4- پیشنهاد جهت تقویت بعد ساختاری سرمایه اجتماعی درون سازمانی…………………………………..106
- 5-5-5-پیشنهادهایی برای بهبود و توسعه مدیریت دانش در سازمان ……………………………………………….106
- 5-5-6-پیشنهادهایی برای تقویت سرمایه اجتماعی برون سازمانی و توسعه مدیریت دانش…………………107
- 5-6-پیشنهاد به محققان آینده……………………………………………………………………………………………………..107
- 5-7-محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………..108
- 5-7-1-محدودیتهای ذاتی پژوهش………………………………………………………………………………………….108
- منابع و ماخذ……………………………………………………………………………………………………………………………..109
- چکیده انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………113
- پیوست الف: پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………….114
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.