پایان نامه بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مشتریان
فهرست محتوا
فهرست مطالب
- فصل اول : کلیات
- 1-1. مقدمه. 1
- 1-2. بیان مساله. 1
- 1-3. بیان ضرورت و اهمیت موضوع. 3
- 1-4. اهداف… 4
- 1-5. فرضیه های پژوهش…. 5
- 1-6. قلمروی پژوهش…. 6
- 1-6-1. قلمروی موضوعی پژوهش…. 6
- 1-6-2. قلمروی مکانی پژوهش…. 6
- 1-6-3. قلمروی زمانی پژوهش…. 6
- 1-7. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 6
- 1-7-1. تعریف مفهومی متغیرها 6
- 1-7-2. تعریف عملیاتی متغیرها 7
- فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق
- 2-1. مقدمه. 9
- 2-2. آمیخته بازاریابی.. 9
- 2-3. بازاریابی سبز. 12
- 2-4. عصرهای بازاریابی سبز. 12
- 2-5. آمیخته بازاریابی سبز. 14
- 2-5-1. محصول سبز. 14
- 2-5-2. قیمت سبز. 15
- 2-5-3. توزیع سبز. 16
- 2-5-4. ترفیع سبز. 17
- 2-6. مسئولیت اجتماعی سازمانی.. 18
- 2-7. استراتژی های بازاریابی سبز. 20
- 2-8. فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده 22
- 2-8-1. انواع تصمیم گیری مصرف کننده 23
- 2-9. سبک های تصمیم گیری خرید مصرف کننده 25
- 2-10. مدل تحقیق.. 27
- 2-11. پیشینه پژوهش…. 28
- 2-11-1. تحقیقات داخلی.. 28
- 2-11-2. تحقیقات خارجی.. 29
- 2-12. شرح مختصری از شرکت اروم آدا 30
- 2-13. جمع بندی و خلاصه فصل.. 31
- فصل سوم : روش شناسی تحقیق
- 3-1. مقدمه. 32
- 3-2. روش تحقیق.. 32
- 3-3. روش گردآوری دادهها 32
- 3-4. ابزار جمع آوری اطلاعات… 33
- 3-5. جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونهگیری.. 34
- 3-6. روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 34
- 3-7. روایی و پایایی ابزار جمع آوری اطلاعات… 35
- فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
- 4-1.مقدمه: 36
- 4-2. آمار توصیفی.. 37
- 4-3. آمار استنباطی.. 52
- فصل پنجم :بحث و تفسیر و نتیجه گیری
- 5-1. مقدمه. 62
- 5-2. مروری بر خطوط کلی تحقیق.. 62
- 5-3. مروری بر یافته های تحقیق.. 63
- 5-4. بحث… 65
- 5-5. پیشنهادات… 67
- 5-5-1. پیشنهادات کاربردی پژوهش…. 67
- 5-5-2. پیشنهادها برای پژوهشگران آتی.. 70
- 5-6. محدودیت ها 71
- مراجع و مآخذ. 72
- مراجع فارسی: 72
- پیوست… 76
1. اول: کلیات
1-1. مقدمه
در این فصل به کلیات پژوهش پرداخته شده است. در سالهای اخیر مسائل و مشکلات محیط زیستی مورد توجه بسیاری از شهروندان و دولتها قرار گرفته و بیان موضوعات مربوط به آن در رسانههای عمومی به شکل چشمگیری افزایش یافته است. توجه به محیط زیست، تبدیل به یکی از ارکان اصلی در تصمیم گیریهای سیاسی کشورها شده و همچنین تشکلها و انجمنهای مختلفی به همراه قوانین و مقررات متنوع برای حفاظت از محیط زیست شکل گرفته است. از سوی دیگر افزایش آلودگیها و آسیبهای زیست محیطی و در نتیجه افزایش نگرانی مردم در رابطه با محیط پیرامونشان، شروع به خودنمایی در رفتارهای خرید و مصرف آنها کرده و موجب به وجود آمدن گروه جدید از مصرف کنندگان با عنوان مصرف کنندگان سبز شده است. با توجه به موضوع مورد بحث ابتدا بیان مسئله و بیان ضرورت و اهمیت موضوع، اهداف، سؤالات و فرضیههای پژوهش بیان شده است. سپس قلمروی پژوهش، تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها و محدودیتهای پژوهش ارائه شده است.
1-2. بیان مساله
در قرن جدید چالش اصلی بشر، یافتن روشی منصفانه و پایدار برای تولید، مصرف و زندگی کردن است. در این میان دغدغههای مصرف کنندگان در برابر پاسخگویی زیست محیطی که با قوانین زیست محیطی نیز هم راستا شده، تعداد رو به رشدی از شرکتها را به منظور طراحی و ایجاد برنامههای محیط زیست دوستانه تحت فشار قرار داده است. از این رو شرکتها، باید تأثیرات منفی زیست محیطی خود را در تولید، توزیع، تأمین مواد اولیه و مصرف انرژی به طرز قابل توجهی کاهش دهند. در غیر این صورت به وسیله قوانین و تقاضای سرسختانه مشتریان به عقب رانده خواهند شد. بنابراین بهترین استراتژی برای بازاریابان ارائه اطلاعات مشروح در مورد اعتبار زیست محیطی محصولاتشان به مشتریان است. در این راستا شرکت باید با اطلاع رسانی اقداماتی که در زمینه سبز نمودن فعالیتهای خود نموده نظر مشتریان را جلب نماید. برای مثال شرکت مک دونالد با تبلیغ پیامد اقداماتی که در جهت کاهش میزان اتلاف در حین فعالیتهای بازاریابی انجام داده، سبز نمودن فعالیتهای خود را به اطلاع مصرف کنندگان رسانده است. از سوی دیگر از آنجا که مشکلات زیست محیطی که مردم با آنها مواجه هستند، روز به روز در حال افزایش است، باید آگاهی زیست محیطی آنها ارتقا یابد. زیرا مشتریان برای خرید آگاهانه نیازمند اطلاعات هستند و فقدان اطلاعات میتواند مانع از بکارگیری معیارها و ویژگیهای سبز در هنگام تصمیم به خریدشان گردد (کردشولی و بو زنجانی،1391: 166). مصرف کنندگان برای رسیدن به اهدافشان تصمیماتی میگیرند. این اهداف شامل انجام بهترین انتخاب از میان فعالیتهای جایگزین، کاستن از میزان تلاش در تصمیم گیری، به حداقل رساندن هیجانات منفی و به حداکثر رساندن توانایی توجیه تصمیم است. مصرف کننده در فرآیند تصمیم گیری خرید از پنج مرحله عبور میکند: تشخیص مسأله، جستجوی اطلاعات، ارزیابی گزینه-ها، تصمیم خرید و رفتار پس از خرید (رمضانیان و همکاران،1389: 65). در واقع این اطلاع رسانی جنبه کلیدی بازاریابی سبز است و این امر نیز به وضوح مشخص است که شرکتها نباید مزایای زیست محیطی محصول را تا زمانی که اعتبار چنین ادعاهایی ثابت شده باشد، بیان نمایند زیرا ممکن است نتایجی منفی به وجود آورد (کردشولی و بو زنجانی،1391: 166). آلودگیهای زیست محیطی که در نتیجه تولیدات و مصارف انسانی پدید آمده، از جمله مسائلی هستند که بارها توسط سازمانهای فعال در این زمینه به عنوان تهدیدی برای بشر شناخته شدهاند. در این میان برخی از صنایع با به کارگیری اقداماتی، گامهای لازم را جهت کاهش اثرات نهایی که بر محیط زیست میتوانند داشته باشند برداشتهاند. از جمله این اقدامات بازاریابی سبز یا محیط زیست دوستانه است، یعنی؛ توسعه زیست محیطی و طبیعی فعالیتهای بازاریابی، با بکارگیری نقش مسؤولیت پذیری زیست محیطی/اجتماعی شرکتها به منظور توسعه پایدار. در این اقدامات شرکتها باید فعالیتهای خود را در تولید، توزیع، تبلیغ و قیمت گذاری محصولات به گونهای انجام دهند که ضمن حداقل نمودن زیانهای زیست محیطی، مصرف کنندگان را نیز به سوی رفتاری محیط زیست دوستانه سوق دهند (کردشولی و بو زنجانی،1391: 167). همچنین از آمیخته بازاریابی سبز که از عناصر محصول سبز، قیمت سبز، ترویج، تبلیغ و ترفیع سبز و توزیع سبز تشکیل شده جهت دستیابی به اهداف زیست محیطی استفاده میکنند (اسماعیل پور و ضیایی،1390: 3). براین اساس تحقیق حاضر درصدد پاسخ به این سؤال اصلی است که: آیا آمیخته بازاریابی سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا مؤثر است؟
1-3. بیان ضرورت و اهمیت موضوع
در سالهای اخیر مسائل و مشکلات محیط زیستی مورد توجه بسیاری از شهروندان و دولتها قرار گرفته و بیان موضوعات مربوط به آن در رسانههای عمومی به شکل چشمگیری افزایش یافته است. توجه به محیط زیست، تبدیل به یکی از ارکان اصلی در تصمیم گیریهای سیاسی کشورها شده و همچنین تشکلها و انجمنهای مختلفی به همراه قوانین و مقررات متنوع برای حفاظت از محیط زیست شکل گرفته است. از سوی دیگر افزایش آلودگیها و آسیبهای زیست محیطی و در نتیجه افزایش نگرانی مردم در رابطه با محیط پیرامونشان، شروع به خودنمایی در رفتارهای خرید و مصرف آنها کرده و موجب به وجود آمدن گروه جدید از مصرف کنندگان با عنوان مصرف کنندگان سبز شده است. مصرف کنندگان سبز یا همان دوست دار محیط زیست به آن دسته از مصرف کنندگان اطلاق میشود که در رفتار خرید و فعالیتهای مرتبط با بازار خود تأثیر فرآیند ساخت و مصرف کالاها را بر محیط زیست بررسی کرده و براین اساس تصمیم میگیرند. اگرچه نگرانیهای زیست محیطی در میان مصرف کنندگان در حال افزایش است، با این حال تمام مصرف کنندگان به یک اندازه سبز نیستند و به یک میزان به خرید محصولات سبز تمایل ندارند. در نتیجه برای بازاریابی مؤثر محصولات سبز، استفاده از استراتژی بازاریابی هدفمند به جای بازاریابی انبوه، ضروری به نظر میرسد. بدین معنا که نمیتوان تمام مصرف کنندگان سبز را یک برنامه بازاریابی واحد مورد هدف قرار داد، بلکه باید آنها را به بخشهایی با ویژگیهای مشابه تقسیم کرد و سپس متناسب با ویژگیها و نیازهای منحصر به فرد هر بخش، آمیخته بازاریابی سبز مناسب را بکار گرفت (اسماعیل پور و ضیایی،1390: 2). با بکارگیری آمیخته بازاریابی سبز میتوان ضمن پاسخ به نیازهای مهم و زیست محیطی مشتریان کنونی که به داشتن محیطی پاک و ایمن اهمیت بسزایی قائل هستند، جایگاه مناسبی در بازار پررقابت کنونی محصولات لبنیاتی و آشامیدنی، کسب نمود.
1-4. اهداف
هدف کلی پژوهش حاضر عبارت است از:
بررسی تأثیر آمیخته بازاریابی سبز بر فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا
در راستای هدف کلی فوق، اهداف اختصاصی زیر دنبال خواهد شد:
1) بررسی تأثیر محصول سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا
2) بررسی تأثیر قیمت گذاری سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا
3) بررسی تأثیرتوزیع سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا
4) بررسی تأثیر ترفیع سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا
1-5. فرضیههای پژوهش
فرضیه اصلی
- آمیخته بازاریابی سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا مؤثر است.
فرضیههای فرعی
- محصول سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا مؤثر است.
- قیمت گذاری سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا مؤثر است.
- توزیع سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا مؤثر است.
- ترفیع سبز بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا مؤثر است.
- ترفیع سبز بیشترین تأثیر را بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان محصولات اروم آدا دارد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.