پایان نامه بررسي سبكهاي شناختي يادگيري دانش آموزان بينا و نابينا
فهرست
عنوان……………………………………………………………………………………….صفحه
فهرست مطالب…………………………………………………………………………….أ
چکیده………………………………………………………………………………………و
فصل اول(مقدمه)
1-1:مقدمه………………………………………………………………………………………2
2-1:بیان مسئله…………………………………………………………………………………3
3-1:اهمیت پژوهش……………………………………………………………………………6
4-1:سوالات پژوهش………………………………………………………………………….7
5-1:تعاریف عملیاتی متغیرها………………………………………………………………..8
فصل دوم(تحقيقات پيشين)
1-2: مباني نظري پژوهش
1-1-2: سبک های یادگیری
2-1-2: همگرا
3-1-2: واگرا
4-1-2: جذب كننده
5-1-2: انطباق يابنده
6-1-2: خصوصیات رفتاری و روان شناختی
2-2: پيشينه تحقيق مربوط به موضوع تحقيق
فصل سوم(روش تحقيق)
1-3:روش تحقیق……………………………………………………………………………18
2-3:جامعه و نمونه…………………………………………………………………………19
3-3:روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………..20
4-3:روش تجزیه و تحلیل………………………………………………………………….21
فصل چهارم
1-4:نتایج تحقیق…………………………………………………………………………….22
فصل پنجم
1-5:بررسی نتایج تحقیق…………………………………………………………………..23
2-5.منابع……………………………………………………………………………………24
چكيده
هدف از این تحقیق این مي باشد که کودکان بینا و نابینا از جهت سبک های یاد گیری با یکدیگر مقایسه گردند تا با توجه به تفاوت های موجود در این دو گروه بتوان شیوه های آموزشی بهتری را برای هر دو گروه طراحی شود .
تعداد نمونه در اين تحقيق 80 نفر بود كه 40 نفر دختر و پسر نابينا و 40 نفر دختر و پسر بينا از مدارس شهرستان شيراز انتخاب گرديدند. از پرسشنامه كلب براي سنجش سبكهاي يادگيري استفاده گرديد.
نتايج تحقيق نشان داد كه بين نابينا و افراد بينا تفاوت معني داري (024/P < ) وجود دارد به اين مفهوم كه نابينا و بينا از سبك هاي يادگيري به يكسان استفاده مي كنند . اما بين دختران و پسران تفاوت معني داري(324/0>Р) در استفاده از سبكهاي يادگيري يافت نگرديد.
دانش اموزان نابينا به طور معني داري بيشتر از سبك يادگيري واگرا(023/0>Р) استفاده مي كنند. اما در استفاده از سبكهاي همگرا (083/0>Р) ، جذب كننده (695/0>Р) و انطباق يابنده(285/0>Р) تفاوت معني داري بين دانش آموزان بينا و نابينا مشاهده نگرديد.
نتايج تحقيقات دان و دان(1987،1989) نشان داده است که دانش آموزان اعم از بینا و نابینا وقتی بهتر و بیشتر یاد میگیرند که در جا و به طریقه دلخواه و پسندشان مطالعه کنند همچنین ضرورت دارد که کشف گردد که دانش آموزان بینا و نابینا از چه سبک هایی برای یاد گیری استفاده میکنند و اینکه آیا اصلا تفاوت وجود دارد یا نه و مشخص است که فهم این تفاوت شیوه های آموزشی گروه نابینا را تغییر خواهد داد.
1-1: مقدمه:
هدف از این تحقیق این مي باشد که کودکان بینا و نابینا از جهت سبک های یاد گیری با یکدیگر مقایسه گردند تا با توجه به تفاوت های موجود در این دو گروه بتوان شیوه های آموزشی بهتری را برای هر دو گروه طراحی شود .
تعریف قانونی نا بینایی و نیمه بینایی منوط به اندازه گیری تیزی دیداری و میزان دیدی بسیار باریک (کمتر از 20 درجه) است. متخصصان تعلیم و تربیت میگویند که نابینایان کسانی هستند که نیازمند آموزش خواندن با بریل یا روش های گوشی هستند و افراد نیمه بینا می توانند حروف چاپی را حتی اگر به استفاده از طرح های درشت نما یا کتاب های چاپ شده با حروف درشت محتاج باشند ، بخوانند .
نابینایی یکی از کم رواج ترین شرایط معلول ساز در دوران کودکی است . با وجود این ، رواج نابینایی در بزرگسالان به مراتب بیشتر از رواج آن در کودکان است. (دانیل.پی.هالاهان-جیمز.ام.کافمن،1944).
بسیاری معتقدند که مهمترین توانایی برای سازگاری موفق افراد آسب دیده ی بینایی ،توانایی محرک است . تحرک تحت تاثیر شدید انگیزش ، نگرش و تجارب یاد گیری است . به نظر می رسد که اشخاص کاملا نا بینا نسبت به افراد نیمه بینا مشکلات نگرشی کمتری داشته باشند.
روش های آزمون پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آسیب دیده ی بینایی متفاوت از روش های مرسوم آزمایش کودکان بیناست . شواهد ناظرند بر اینکه پیشرفت کودکان نابینا و نیمه بینا در سطحی نازل تر از همسالان بینای خود قرار دارد.
مشکلات شخصی یک شکل فطری برای آسیب دیدگی بینایی نیست . هر گونه شکل سازگاری اجتماعی فرد نابینا،در اصل ناشی از واکنش جامعه به پدیده ی نابینایی است . (دانیل.پی.هالاهان- جیمز.ام.کافمن،1944)
سبک های یادگیری از دیدگاه کلب شامل چهار سبک (واگرا ، همگرا ، انطباق يابنده ، جذب كننده) می باشد.
سبك هاي يادگيري واگرا: این سبک شیوه های یادگیری تجربه عینی و مشاهده ی تاملی رادر هم می آمیزد و افرادی که دارای ای سبک یادگیری هستند در دیدن موقعیت های عینی از دیدگاه های مختلف بیشترین توانایی را دارند.رویکرد آنها به موقعیت ها بیشتر مشاهده کردن است تا عمل.
جذب کننده : این سبک یاد گیری تفکر انتزاعی و مشاهده ی تاملی را با هم ترکیب مینماید.افرادی که دارای این سبک یادگیری هستند در درک مقدار زیادی از اطلاعات وترکیب آنها به صورت موجز و منطقی بیشترین توانایی را دارند.
سبك هاي يادگيري همگرا: این سبک یادگیری شیوه های تفکر انتزاعی و آزمایشگری فعال با هم ترکیب میکند.افراد این سبک یاد گیری بیشترین توانایی در کاربرد عملی اندیشه ها و نظریه ها دارند.
سبك هاي يادگيري انطباق یابنده: این نوع یاد کیرندگان در زیر کمترین فشار یا اجبار پیشرفت میکنند. به منظور روشن نمودن اینکه آنها چگونه زیاد یاد میگیرند بایستی وظایف یاد گیری را برای آنها تعیین نمود. (فلور،1998)
این سبک یاد گیری شیوه های یادگیری تجربه عینی و آزمایشگری را با هم ترکیب میکند.افرادی که دارای این سبک یادگیری هستند بیشترین توان مندی را در یاد گیری تجارب دسته اول دارند.
2-1: بیان مسئله :
در مقایسه سبک های شناختی یاد گیری در دانش آموزان بینا و نابینا در دختر و پسر می خواهیم ببینیم که آیا تفاوت معنی داری بین سبک های این دانش آموزان وجود دارد یا نه و تاثیر این متغیر ها تا چه اندازه استو به وسیله این متغیر ها می توان پیش بینی زندگی و موفقیت تحصیلی آنها کرد.
عوامل متعددی وجود دارند که ممکن است روی سبک های یاد گیری فردی اثر داشته باشد از میان این عوامل میتوان به جنسیت فرهنگ ، موقعیت های اقتصادی،اجتماعی ،سطح تعلیم تربیت و سطح متوسط آموزش ارائه شده به افراد اشاره کرد.سبک های یاد گیری به صورت پایدار ظاهر نمیگردد بلکه ممکن است تحت تاثیر مقتضیات و موقعیت ها و تجربه ها تغییر یابند.
4-1: سوالات پژوهش
1.آيا تفاوت معني داري بين سبك هاي يادگيري شناختي دانش آموزان بينا و نابينا وجود دارد؟
- آيا تفاوت معني داري بين سبك هاي يادگيري شناختي كل دختران و پسران وجود دارد؟
3.آيا تفاوت معني داري بين افراد بينا و نابينا در انتخاب سبك واگرا وجود دارد؟
- آيا تفاوت معني داري بين افراد بينا و نابينا در انتخاب سبك همگرا وجود دارد؟
5.آيا تفاوت معني داري بين افراد بينا و نابينا در انتخاب سبك جذب كننده وجود دارد؟
6.آيا تفاوت معني داري بين افراد بينا و نابينا در انتخاب سبك انطباق يابنده وجود دارد؟
5-1: تعریف عملیاتی متغیر ها :
سبک های شناختی واگرا:متغیری هست که توسط آزمون واگرای کلب سنجیده میشود.
سبک شناختی هم گرا:متغیری هست که توسط آزمون هم گرای کلب سنجیده میشود.
سبک شناختی جذب کننده: متغیری هست که توسط آزمون جذب کننده ی کلب سنجیده میشود.
سبک شناختی انطباق یابنده:متغیری هست که توسط آزمون انطباق یابنده ی کلب سنجیده می شود.
دانش آموز بینا : به دانش آموزی گفته میشود که در یکی از مدارس عادی در شهرستان شیراز پذیرفته شده اند .
دانش آموز نابینا: به دانش آموزی گفته می شود که در یکی از مدارس ویژه کودکان استثنایی نابینا شهرستان شیراز پذیرفته شده اند.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.