پایان نامه بررسی تعدیل مهریه
مقدمه:
بی شک نهاد خانواده به عنوان باهویت ترین نهاد اجتماعی، از دیربازـ خصوصاً قرون اخیرـ موقعیت ومقام ممتازی را بین کلیه ی تاسیسات حقوقی نوین وکهن احراز کرده است. خانواده یکی از ارکان اساسی ومهمترین عناصر تشکیل دهنده ی هر اجتماع است. بطوری که اهمیت وارزش هر قوم واجتماع، بسته به اهمیت وارزش والای خانواده است.
با انجام عقد نکاح، بنیان واساس خانواده شکل می گیرد جهت نظم بخشی این نهاد، یک سلسله حقوق و وظایف بر آن بار میشود، که در علم حقوق تحت عنوان«حقوق خانواده» از آن یاد می شود.
حقوق خانواده از مهمترین بخشهای حقوق مدنی است، که تنها حقوق نیست، بلکه آمیزه ای از مسایل اجتماعی، اخلاقی، مذهبی و اقتصادی است وبیشتر قواعد آن مربوط به نظم عمومی و اخلاق است.
از دیر باز حقوق خانواده دارای دو ویژگی متقابل بوده است. از یک طرف خانواده به عنوان اولین کانون همکاری وهمیاری متقابل، زندگی جمعی و تعاون، بر مبنای مهر و محبت ونیازهای متقابل بوده و عاطفه و گذشت و مهرورزی، حاکم اصلی بر تشکیلات خانواده قلمداد شده، از سویی دیگر، این تعاون و همیاری، بنا به عللی به هم می خورد و مسولان نظام اجتماعی و قانونگذاران مجبور به مداخله می شدند.
پر واضح است که از میان مسایل و موضوعات پرشمار این نهاد«مساله ی مهر»، به عنوان یکی از مسایل« روابط مالی زوجین »، مهمترین موضوعی است که همیشه ضمن بیان عقد نکاح متبادر به ذهن است. مضافاً این که در برزخ اختلافات خانوادگی، اولین موضوعی که زن به رخ مرد می کشد، مساله ی مهر و مطالبه ی آن است.
اگرچه عقد نکاح، عقدی است که با ویژگی های خود از سایر عقود و معاملات ممتاز و متمایز است و به لحاظ جنبه های معنوی و فلسفه ی وجودی آن، نمی توان با شائبه های مادی صرف آمیخته دانست، و هر چند که دین مبین اسلام، مسلمانان رابه رعایت جنبه های معنوی در عقودی نظیر نکاح، بیش از جنبه های مادی سفارش کرده، مع الوصف امروزه یکی از مسایل اصلی و اختلاف برانگیز و گاه لاینحل در عقد نکاح، همین موضوع تعیین مهر است.
تاسیس حقوقی مهر دارای یک سابقه ی تاریخی طولانی در حقوق اسلامی و دیگر شرایع و ملل است. این تاسیس در عقد ازدواج، موجبات جلب نظر و موافقیت روحی طرف مقابل را برآورده می کند. سوابق تاریخی حقوق اسلامی نشان می دهد که مهر به عنوان عوض یا یک وجه مالی در عقد ازدواج مطرح نبوده است، بلکه نظر دین اسلام ـ به عنوان یک دین کامل ـ این بوده که با قراردادن موضوع مهر در عقد نکاح، به رابطه ی ایجادی بین زوجین ابعاد عمیق تری ببخشد.
از جمله ی آثار مهر که مجلس پنجم قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران( 1378ـ 1375 ) جهت حفظ حقوق زنان در قالب« قانون الحاق یک تبصره به ماده ی 1082 قانون مدنی در خصوص مهریه» در تاریخ 29/4/1376 از تصویب گذراند، موضوع تعدیل ـ محاصبه به نرخ روز ـ مهریه ی وجه رایج است.
امروزه با مراجعه به دادگاههای خانواده، به آسانی در می یابیم که عمده ی دعاوی مطروحه و اختلاف بین زوجین، ناشی از اقامه ی دعوی بر مبنای مطالبه و اجرای مهر است. چه آنکه آن هنگام هم که سخن از طلاق پیش می آید، ناگزیر از تصمیم گیری در مورد مهر و محاسبه ی آن به نرخ روز هستیم.
بنابراین ضمن تشریح و تبیین مبانی حقوقی موضوع و در مقام برسی فقهی و حقوقی موضوع تعدیل مهر و راهکارهای اجرایی در خصوص مسایل مربوط مهر به نرخ روز هستیم.
در پایان نیز جهت تحصیل یک تحلیل واحد هماهنگ در خصوص محاسبهی مهر به نرخ روز، رویه ی قضایی در خصوص تعدیل مهر، با مراجعه ی مستقیم به آرا صادره ی خانواد و بیان آرا وحدت رویه و نظرات مشورتی به عنوان دکترین حقوقی، مورد برسی و نقادی قرار می گیرد.
2ـ محدوده ی بحث
تحقیق حاضر به بررسی ماهیت حقوقی مهر و محاسبه ی آن به نرخ روز در فقه اسلامی و حقوق ایران با مطالعه ی عملکرد اجرایی دادگاههای خانواده ( رویه ی قضایی ) و دکترین حقوقی از زمان پیدایش تاسیس مهر در عقد نکاح تا زمان حال می پردازد.
این حاضر به بررسی ماهیت حقوقی مهر و محاسبه ی آن به نرخ روز در فقه اسلامی و حقوق ایران با مطالعه ی عملکرد اجرایی دادگاههای خانواده( رویه ی قضایی ) و دکترین حقوقی از زمان پیدایش تاسیس مهر در عقد نکاح تا زمان حال می پردازد.
3 ـ اهداف بحث
این بررسی دارای اهداف نظری و کاربردی است. اهداف نظری عباتنداز :
الف ـ اثبات ماهیت حقوقی نهاد مهر در عقد نکاح و مقایسه ی آن با رویه ی علمی امروزی جامعه.
ب ـ بررسی فقهی و قانونی موضوع ماهیت مهر و تعدیل آن و تبیین آرا حقوقدانان.
ج ـ کشف و بیان نواقص قانونی و ارایه ی راه حلهای مناسب برای تحقق نیات قانونگذار جهت حمایت از بنیاد خانواده.
د ـ تبین و توجیه آثار مترتب بر تاسیس حقوقی مهر با استنبات ماهیت حقوقی آن.
اهداف کاربردی آن نیز عبارت است از:
الف ـ استفاده ی قانونگذاربرای رفع نواقص قانونی و تدوین و تصویب قوانین کاملتر جهت حاکمیت عدالت.
ب ـ حفظ حقوق زنان و جلوگیری از اجحاب و بی عدالتی بر زنان.
ج ـ حفظ حقوق و حمایت متقابل و یکسان قانونگذار از زن و مرد در نهاد خانواده.
د ـ استفاده ی محاکم قضایی، محققین و پژوهشگران و ارتقا نظرات حقوقی و ایجاد رویه ی قضایی یکنواخت.
4ـ نوع و روش انجام کار
نوع کار حاضر بنیادی و نظری است. به عبارت دیگر در این تحقیق هدف جستجو و تحصیل انشا و نظریه، با استفاده از روش های تحلیل عقلانی، استدلال، تفسیر، استنباط از متون فقهی و قوانین و دیگر منابع علم حقوق، بر پایه ی مطالعات کتابخانه ای و رویه ی عملی محاکم خانواده است.
9ـ ویژگی بحث
الف ـ جنبه ی جدید بودن و نوآوری موضوع
موضوع بحث، نه در کلام فقها و نه در گفتار حقوقدانان، فرصتی برای تبیین نیافته و بصورت بسیار موجز و پراکنده در قالبی غیر از بیان ماهیت، اشاره ای مبهم و نارسابه موضوع شده است.
در خصوص تعدیل مهر هم به جز تعداد انگشت شماری مقاله، هیچ گفتار مکتوبی در این باره وجود ندارد.
ب ـ توجه به مسایل عملی و رویۀ قضایی
بدون شک نمی توان کارکرد و عملکرد جامعه و محاکم قضایی را در خصوص یک تأسیس حقوقی مبتلا به، نادیده گرفت. در این موضوع در کنار بررسی های پیش گفته، از مراجعه به دادگاهها و تحصیل رویۀ موجود و محاکم قضایی برای نیل به شناخت واقعی و حقیقی موضوع رویگردان نبوده ایم.
ج ـ کاربرد عملی بحث
نظر به جنبۀ کاربردی موضوع، گذشته از اینکه هر زن و مردی جهت آشنایی با حقوق خویش، ناگزیر از شناخت چنین موضوعاتی است، محاکم قضایی نیز می توانند جهت نیل به عدالت جویی و ایجاد رویه ای ثابت ویکنواخت قضایی از آن استفاده ببرند.
5ـ تقسیم بندی مطالب
تحقیق مشتمل بر دو بخش اصلی و چهار فصل است. در بخش نخست تحت عنوان « مهر و ماهیت آن»درسه مبحث به تبیین و تحلیل موضوعاتی از قبیل مفهوم مهر و انواع مهر و مقایسۀ آنها با هم پرداخته ایم.
عنوان بخش دوم عبارت از « تعدیل مهر و محاسبۀ آن به نرخ روز » است، که در این بخش نیز، همانند بخش نخست طی دو فصل گسترده، تعدیل و فلسفۀ آن (فصل نخست) و محاسبۀ مهر به نرخ روز(فصل دوم) موضوعات مربوط، مورد تحلیل فقهی و حقوقی قرار گرفته است.
فصل نخست در برگیرندۀ مسایلی چون مفهوم تعدیل (مبحث نخست)، فلسفۀ تعدیل و سابقۀ آن ( مبحث دوم) و تسری تعدیل به سایر دیون( مبحث سوم) است.
در فصل دوم تحت عنوان محاسبۀ مهر به نرخ روز، بررسی و تحلیل حقوقی موضوع ( مبحث نخست)، و رویۀ قضایی در خصوص تعدیل مهر ( مبحث دوم) مورد تحلیل قرار گرفته است.
در پایان نیز نتایج بحث و پیشنهادها ارایه شده و فهرست و منابع و مآخذ ذکر گردیده است.
بخش نخست
مهر و ماهیت آن
این بخش مشتمل بر سه مبحث است كه مفهوم لغوی و اصطلاحی مهر، موضوع، مقدار، انواع مهر و مقایسۀ آنها با هم، مورد تبیین قرار می گیرد.
مبحث نخست ـ مفهوم مهر
سؤالی که در بادی امر در ذهن متبادر می گردد، این که واژۀ « مهر» دارای چه معنا و مفهومی است؟ ریشۀ این واژه از کجا نشأت گرفته و اساساً میان مفهوم لغوی و اصطلاحی « مهر» چه رابطه ای قابل تصور است؟
گفتار نخست ـ مفهوم لغوی
در نتیجۀ تحقیقات و بررسی هایی که به وسیلۀ دانشمندان زبان شناس به عمل آمده، معلوم شده است که « مهر» از واژه های بسیار قدیمه ای که اصل اشتقاق آن روشن نیست.
مهر واژه ای عربی و مصدر « مَهَرَ»، «یَمهَرُ» است و از لحاظ لغوی به معنای « عوض» به کار رفته است.* در فارسی آن را کابین گویند.** در کشاف آمده که مهر قیمت بضع زن در وقت تزویج است. برای مهر نام های دیگری نیز هست که عبارتند از :
1ـ صداق 2ـ نحله 3ـ فریضه 4ـ اَجر 5ـ صدقه 6ـ عُقر 7ـ علیقه 8ـ علائق 9ـ حِباء 10ـ طَول و …
گفتار دوم ـ مفهوم اصطلاحی
حقوقدانان در تعریف از مهر بیشتر به جنبۀ مالکیت زن بر موضوع مهر توجه داشته و گفته اند که:« مهر مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن می گردد و مرد ملزم به دادن آن به زن می شود. »*** یا اینکه « مهر عبارت از مالی است که به مناسبت عقد و نکاح، مرد ملزم به دادن آن به زن می شود، الزام مربوط به تملیک مهر ناشی از حکم قانون است و ریشۀ قراردادی ندارد.»**** عده ای نزدیک به همین تعاریف گفته اند:« زن بر اثر ازدواج یک حق مالی نیسبت به مرد پیدا می کند، که به موجب آن به محض وقوع ازدواج، مالی را که شوهر برای او قرار می دهد، مالک می شود و می تواند هر نوع تصرفی را که بخواهد در آن بنماید». * بعضی نیز مهر را عطیه و هدیه دانسته اند وگفته اند که :« مهر در مقابل استمتاع نبوده، بلکه هدیه ای است که از طرف مرد به زن اعطاء می شود».**
عده ای نیز به تعریف فقهاء نزدیک شده و گفته اند:« مهر مالی است که در موارد ذیل مرد به زن می دهد:
1ـ وطیء زن به غیر نکاح و زنا، مانند وطیء به شبهه.
2ـ وطیء زن به عقد نکاح.
3ـ به جهت تقویت بضع قهراً در بعضی موارد مانند ارضاع و رجوع شهود.»***
و این با تعریف قبلی خود که گفته اند:« مهر مال ( و یا چیزی که قائم مقام مسال باشد) معینی است که بر سبیل متعارف زوج به زوجه در عقد نکاح می دهد»**** متفاوت است.
برخی نیز نزدیک به تعریف اول عنوان داشته اند که:« مهر حقی است برای زن که شارع در عقد ازدواج صحیح یا دخول به شبهه یا بعد از عقد فاسد، پرداخت آن را از جانب مرد واجب گردانیده است.» *****
بنابراین، همان طور که ملاحظه فرمودید، در تعاریف فقهاء و حقوقدانان رگه هایی از تشابه دیده می شود، اگر چه دامنۀ تعریف فقهاء از مهر، گسترده تر و مشمولیت موضوعات بیشتری را دارد.
به هر صورت مهر از ارکان عقد دایم نیست و حتی عقد نکاح دایم بدون ذکر مهر هم صحیح است، ولی از لوازم عقد بوده و به هر حال مهر برای زن ثابت گشته و مرد ملزم به پرداخت آن است. پس با لحاظ هر دو دیدگاه و اولویت بخشیدن به نظر حقوقدانان، می توان گفت که مهر عبارت است از مالی معین که زن به مناسب عقد نکاح مالک آن می گردد و مرد به الزام شرع و قانون، ملزم به دادن آن به زن می شود.
* بُطرس البستانی، محیط المحیط « قاموس مطول للغه العربیه» ( بیروت: چاپ مکتبه لبنان ناشرون، 1993 م)، صص 867-866.
** محمد معین، فرهنگ فارسی متوسط، ج 4( تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ اول 1347) ، ص 4462.
*** ر.ک: دکتر سید حسین صفایی و دکتر اسدالله امامی، منبع پیشین، ص 148. دکتر سید حسین صفایی، منبع پیشین، ص 145. دکتر حسن امامی، حقوق مدنی، ج 4 ( تهران: کتابفروشی اسلامیه، چاپ هفتم، 1371)، ص 378.
**** دکتر ناصر کاتوزیان، حقوق خانواده، ج 1 ( تهران: شرکت انتشار با همکاری بهمن برنا، چاپ سوم، 1371)، ص 139. حجه الاسلام دکتر حبیب الله طاهری، منبع پیشین، ص 161.
* باقر عاملی، حقوق خانواده ( تهران: مدرسه عالی دختران ایران، چاپ اول، 1350)، ص 57. دکتر محمدعلی موحد، مختصر حقوق مدنی ( تهران: انتشارات مدرسه عالی حسابداری و علوم مالی، چاپ دوم، بی تا)، ص 101. سید علی محمد یثربی قمی، منبع پیشین ص 85.
** دکتر محمد عبده ( بروجردی)، کلیات حقوق اسلامی (تهران: انتشارات رهام، چاپ اول، 1381)، ص 205.
*** دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی، مجموعه محشی قانون مدنی ( تهران: کتابخانه گنج دانش، چاپ اول، 1379)، ص 1014.
**** دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی، ترمنیولوژي حقوق ( تهران: کتابخانه گنج دانش، چاپ ششم، 1372)، ص 702.
***** سید اسعد شیخ الاسلامی، منبع پیشین، ص 127.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.