پایان نامه بررسی رابطه شیوه های تربیتی در گرایش به مد در بین دانشجویان دختر
مقدمه:
مطالب ارائه شده در این فصل که شامل تعریف وتاریخچه تحقیق مورد نظر ونظریاتی که در زمینه شیوه های تربیتی از دیدگاههای مختلف وجود دارد ومواردی که در گرایش به مد نقش دارد وتحقیقات انجام شده در این زمینه، پرداخته ومطالب این فصل باعث می شود که خواننده دید روشنتری در مورد موضوع پژوهش بدست آورد وشناخت وآگاهی کافی نسبت به موضوع پژوهش داشته باشد.
تعریف مد:
مد عبارت از یک حالت هیجانی است که فرد از خود نشان می دهد وبا حرکات در رفتار وطرز لباس پوشیدن می خواهد جلب توجه کند واین رفتارها وحرکات می تواند علل وعواملی داشته باشد که این عوامل می تواند به خانواده واجتماع واقتصاد وافراد مرتبط باشد. و يك نوع جريان اجتماعي كه مبتني بر احساسات و هيجانات ىر يك مقءع ؤماني معين ىر جامعه با عنايت به ؤمينه هاي اجتماعي در قشر خاصي . مثلاً جوانان ظهور مي كند . ( پدسشنامه مد )
پیشینه تحقیق:
تولد جدید اروپا(رونسانس) که واکنشی نسبت به دوره سیاه و وحشتناک قرون وسطی وپرده های جهل وخرافه تفتیش عقاید آن دوران خوف را از هم درید مدیون دویست ساله طبیعتی است که طی آن اروپائیان از نزدیک با پیشرفتهای علمی ودستاوردهای اجتماعی ومذهبی مسلمانان آشناشدند.
انتقال ذخایر فرهنگی اسلامی همراه با غنایم جنگی، دو عامل اساسی رشد وتوسعه علوم وفنون در اروپای عقب مانده از غافله تمدن آن روز بود.هنگامی که بازارهای اروپا از تولیدات صنعتی اشباع شد غرب از یک سو نیازمند سوخت مواد اولیه واز سوی دیگر محتاج بازارهای جدید مصرف شد وبالاخص جهان اسلام در همین هنگام از فشار دو تهاجم طولانی وبنیان کن، یکی از غرب واز سوی صلیبی ها ودیگری از شرق دورتر یعنی مغولان، قد راست نکرده بودند وبه شدت دچار ضعف وخونریزی بود.
بنابراین غرب منفعت طلب، به راحتی ذخایر غنی وبازارهای مصرف را در این خطه از جهان به خود جلب کرد.به همین جهت این کشورها یکی پس از دیگری به استعمار کشیده شد وتجارت وشرکتها وصنایع اروپا رشد کرد واقتدار ورونق بازارهای آن فزونی یافت.اما غرب با لشکر کشی ها وسپس سلطه در سرزمین هایی که مردم آن آرام آرام آگاه تر ومقاوم تر می شدند پی برد ودریافتهای او آنها را به این نتیجه رساند که لشکرکشی ها وکشور گشائی ها اگر چه ممکن است او را در کوتاه مدت به برخی مقاصد برساند ولی به منافع بلند مدت نخواهند رسانید وسرانجام دریافت که عمر تاریخی استعمار غیرمستقیم به سرآمده وناگریز به شیوه های دیگر وتازه تر اندیشید وبه استعمار نو روی آورد.استعمار نو، خود دو مرحله مشخص را پشت سر نهادودر مرحله نخستین استعمارگران به جای آنکه حضور جسمانی در کشور مورد نظرپیدا کنند برآن شدند که چه با توسل به ترفندهای سیاسی وچه حتی با توسل به زور مهره های نو که دست نشانده خود را از میان افراد وابسته وخائن همان کشور به حکومت برسانند واو را در پس آینه سیاستها ومقاصد واهداف خویش به طوطی صفت بنگارند تا هرچه استاد ارباب گفت همان گویند وهرچه او خواست همان کنند.اما این شیوه با بیداری ملت وایستادگی وهوشیاری برخی از رهبران اجتماعی در بعضی از کشورها بیرنگ شد.مثلا در کشور خودمان به رهبری زعیم وگرانقدر اعصار ومعاصر رهبر کبیر انقلاب اسلامی انقلابی عظیم نه تنها در ایران بلکه موجب هوشیاری وبیداری کشورهای جهان شد.استعمارگر ناگریز درصدد برنامه های جدیدتری برآمد که می توان از آن به مرحله دوم استعمار نو یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب تهاجم فرهنگی تعبیر کرد.
اهداف تحقیق:
بررسی رابطه سبک تربیتی با گرایش به مد در میان دانشجویان دختر رشته روان شناسی که روز به روز در حال افزایش می باشد وهمچنین ارائه راه حلهای مناسب وپیشنهادات سازنده در این امر.
ضرورت موضوع تحقیق:
تعاریف عملیاتی:
- شیوه های فرزند پروری:انگاره خاص رفتار والدین خاص با کودکی خاص که خود شیوه های فرزند پروری به دو بعد مستقل تقسیم می شود.بعد اول را می توان مستبدانه وسهل گیرانه نامیدوحد وسط این دو شیوه به نام شیوه آزاد منشانه است که شیوه ای است معتدل مابین این دو شق افراطی.
بعد دوم پذیرنده – طرد کننده:مشخصه شیوه پذیرنده ، عشق وعلاقه بدون قید وشرط و شدید وابراز محبتهای خود به خودی.
مشخصۀ شیوۀ طرد کننده ، عدم عشق و علاقه و ابراز تنفر از کودک .
- گرایش به مد: یک سری تمایلات ورفتارهای خاص است که هر فردی ممکن است از خود به گونه ای نشان دهد بدون اینکه از این تغییرات اطلاع داشته باشد وعلتش را خواستار باشد ویک سری رفتار برای جلب توجه بیشتر خود ونوعی ابراز وجود است ودر آخر عبارتند از نمره ای است که آزمودنی ازآزمون مدگرایی بدست آورده است.
شیوه های تربیتی از دیدگاه فلسفی:
جان لاک در اواخر قرن 19 نوشت کودکان باید از سالهای اولیه زندگی از طریق پاداش وتنبیه تربیت شوند.ولی معتقد بود که اگر می خواهیم در کودکان تاثیر بگذاریم باید در مورد آنها تنبیه وپاداش را به کار نبریم.اشتباه ما این است که غالبا در مورد پاداش وتنبیه انتخاب نادرستی داریم از میان پاداش وتنبیه، احترام گذاشتن وخوار گردانیدن از قویترین انگیزه های ذهن بشر است.اگر به کودکان احساس احترام بر خود را القاء وبه آنها احساس شرم وتحقیر را تفهیم نماییم در این صورت به آنها اصلی واقعی که آنان را به راه راست هدایت کرده وبرای همیشه در ذهنشان باقی بماند می آموزیم بنابراین اگر هنگامی که کار خوبی از کودکان سر می زند.پدر آنها را تحسین کند وبه ازای کار نادرست قیافه ای سرد به خود بگیرد ومادر و همه کسانی که با او سرو کار دارند همین رویه را پیش گیرند چیزی نمی گذرد که کودک تفاوت بین کار خوب وبد را می یابد اگر این رویه را پیش بگیرند بدون شک پیش از تهدید در کودک موثر است. ( یاسایی ، 1368 )
شیوه های تربیتی از دیدگاه تاریخی:
واژه پرورش کودک در مقایسه با اجتماعی شدن از نظر تئوری ویا عملی از تاریخچه طولانی تری برخوردار است تاریخ علم بیانگر آن است که مردم از زمان افلاطون در خصوص پرورش کودک اظهار نظر کرده اند زیرا اعتقاد بر این بود که پرورش کودک اساس شالوده اجتماع است یک واقعیت بسیار مهم از قرون اولیه این بود که غالب کودکان قبل از رسیدن به سن بزرگسالی تلف می شوند نه نیاز به پرورش کودک را احساس می کردند ونه این که چگونگی آن را می دانستند حتی زمانی که موضوع پرورش کودک را مورد توجه قرار دادندسؤال اساسی این بود که چگونه خود را برای جهان پس از مرگ آماده نمایند. ( گروس ، لیتون ، 1988 )
در اوایل قرن حاضر به لحاظ پیشرفتهای علوم پزشکی، پرورش کودک مورد توجه قرار گرفت شیوه های تربیتی در این دوره تا حدی خشن وخشک بودند در آن زمان به والدین توصیه می شد که با بغل کردن کودک او را لوس نکنند، طبق برنامه ثابتی به او غذا بدهند و…….
این روش کاملا خشن تا حدودی زیر نفوذ مکتب رفتار گرایان بود(اتکینسون، 1988) در دهه 1940 روند شیوه های تربیتی در جهت سهل گیری وانعطاف پذیری بیشتر دگرگون شد، تحت راهنمایی های دکتر بنجامین اسپاک به والدین توصیه می شد که از شم طبیعی خود پیروی کنند واز برنامه های انعطاف پذیرتری که هم با نیازهای خود آنان وهم با نیازهای کودکان سازگاری داشته باشد استفاده کنند در حال حاضر شاهد تغییرات در این طرز تفکر هستیم چنین می نماید که امروزه سهل گیری، پاسخگوی مشکل والدین نباشد برخی از ویژگی های شیوه فعلی تربیتی عبارتند از: کنترل درحد اعتدال، انضباط ومتوسل شدن به تنبیه در صورت لزوم. هیلگار ، 1988 )
امروزه علاوه بر اینکه به والدین توصیه می شود که با گرمی ومحبت با فرزندان برخورد نمایند متخصصان معتقدند که جهت رشد مهارتهای اجتماعی وادراکی فرزندان باور محیطی تحریک کننده برای آنها در خانه فراهم کرد تا بتوانند درآینده در این زمینه ها رشد خوبی داشته باشند. ( هافمن ، 1994 )
نقش خانواده:
خانواده یکی از قویترین عوامل سازنده شخصیت اجتماعی نوجوانان وجوانان است وبه عنوان کوچکترین واحد اجتماعی نقش عمده ای در برطرف کردن نیازهای مختلف انسانی دارد.از این رو حرکت بهتر جامعه با عملکردهای اجتماعی جامعه در گرو حرکت بهتر خانواده است.به طور کلی خانواده برطرف کننده نیازهای افراد واعضای خود است که در نهایت این افراد واعضا باید با ایفای نقشهای خود در جامعه، توسعه اقتصادی، اجتماعی وتربیتی را دنبال واجرا کنند.در اهمیت خانواده همین بس که نقش عمده ای در انتقال ارزشها، زمینه های فکری، تربیتی وارائه الگوهای مثبت و مطلوب وآماده سازی افراد، اطفال واعضای خود دارد.
مادری می گوید: به علت سهل انگاری و بی توجهی به فرزندم (از سوی من و شوهرم) موجب شده که او را در منجلابی از تباهی ببینیم و اکنون که به خاطر غفلت ونادانی ، اورا به دست تندباد بزهکاری وکجرویهای اجتماعی سپرده ام، حسرت می خورم، همیشه از اینکه فرزندم با پوشیدن لباسهای آن چنانی خود را با شخصیتهای کاذب اجتماعی وقهرمانان فیلمها همرنگ می کرد احساس غرور می کردم و حال از خود می پرسم که چرا حتی یکبار به اعمالش اعتراض نکردم و او را به سوی کمال سعادت سوق ندادم.
خانم ریحانه اسدپور دبیر دبیرستان تهران در زمینه نقش خانواده در گرایش جوانان به مد می گوید: « خانواده در کنار مسئولان اجتماعی و دولتی نقش مهمی به عهده دارد و باید با اتخاذ تدابیری لازم از همان ابتدای کودکی، شخصیت فرزند خود را با آداب ورسوم فرهنگ ایرانی شکل دهد وهمیشه درصدد شناخت نیازهای فرزند خود باشد حتی المقدور در رفع نیازها و ارائه الگوهای مفید ومطلوب پیش قدم باشد.وی می افزاید خانواده ای که منسجم و والدین دارای فکری باز هستند قطعا فرزندان آنها دارای شخصیتی مثبت وپایدار خواهند بود ((مد)) هیچ گاه بار منفی وضد ارزش تلقی نمی شود ولی افراط در ((مد)) و الگو برداری از افرادی که خود در منجلاب فساد و تباهی قرار دارند عمل اشتباه وخطرناکی است که شناخت این حرکت ناسنجیده از سوی نوجوانان و جوانان به عهده والدین است » مرتضی تقوی مسئول پایگاه فرهنگی جواد الائمه با اشاره به این نکته که نوجوان و جوان همیشه به دنبال نوآوری وکپی برداری از شخصیتهای اجتماعی هستند می گوید:
((نوجوانان وجوانان با دیدن یک فیلم، علاقه مند به فردی می شوند که در آن فیلم نقش قهرمانی را بازی می کند که با سلیقه و خواسته آن جوانان سازگار است حال این جوان که مجذوب رفتار واعمال او می شود سعی می کند حتی مثل او سیگار بکشد و لباس بپوشد.این مسئله نشان می دهد که او خود را کاملا در چنین شخصیتی هضم کرده است.)) وی ادمه می دهد:((حال اگر ما با اتخاذ برنامه در خانواده (از درون وبرون) فرزندمان را در شناخت الگوهای موجود در جامعه کمک کنیم و برنامه های متنوع و سازنده ای در جلوی پای آنها قرار دهیم هرگز چنین وضعی را شاهد نخواهیم بود که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم.))
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.