پایان نامه مقایسه ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی دختران
فهرست محتوا
فهرست مطالب
- فصل اول: کلیات پژوهش
- 1.1. مقدمه 3
- 2.1. بیان مسئله 4
- 3.1. اهمیت و ضرورت.. 6
- 4.1. فرضیههای تحقیق. 7
- 1.4.1. فرض کلی. 7
- 2.4.1. فرضیههای اختصاصی. 7
- 5.1. اهداف تحقیق. 8
- 1.5.1. هدف کلی. 8
- 2.5.1. اهداف اختصاصی. 8
- 6.1. قلمرو تحقیق. 8
- 1.6.1. محدوده تحت کنترل محقق. 8
- 2.6.1. محدودیتهای خارج از کنترل محقق. 8
- 7.1. اصطلاحات و واژههای کلیدی (1. تعریف مفهومی، 2. تعریف عملیاتی) 9
- 1.7.1. ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی. 9
- 2.7.1. ویژگیهای اصلی بیومکانیکی. 9
- 3.7.1. ویژگیهای اصلی فیزیولوژیکی. 9
- 4.7.1. ویژگیهای اصلی روانی. 9
- 5.7.1. ویژگیهای اصلی وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی. 10
- فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
- 1.2. مقدمه 12
- 2.2. خصوصیات و ویژگیهای رشد نونهالان 9 تا 12 سال. 12
- 1.2.2. خصوصیات جسمانی. 12
- 2.2.2. خصوصیات عاطفی. 12
- 3.2.2. خصوصیات روانی-حرکتی. 12
- 3.2. آنتروپومتری. 12
- 1.3.2. تاریخچه آنتروپومتری. 12
- 1.1.3.2. تقسیم بندی کرچمر. 13
- 1.1.1.3.2. تیپهای شخصیتی. 13
- 2.1.1.3.2. تفصیل تیپهای شخصیتی. 14
- 1.2.1.1.3.2. تیپ پیک نیک… 14
- 2.2.1.1.3.2. تیپ آستنیک… 14
- 3.2.1.1.3.2. تیپ آتلتیک… 14
- 3.1.1.3.2. انتقادات از پیکرشناسی. 15
- 2.1.3.2. روش شلدون. 15
- 1.2.1.3.2. خصوصیات تیپ بدنی از دیدگاه شلدون. 16
- 1.1.2.1.3.2. تیپ بدنی اکتومورف.. 16
- 2.1.2.1.3.2. تیپ بدنی مزومورف.. 17
- 3.1.2.1.3.2. تیپ بدنی اندومورف.. 17
- 3.1.3.2. سوماتوتایپ هیث- کارتر. 18
- 1.3.1.3.2. روش اندازه گیری هیث- کارتر. 18
- 2.3.2. پارامترهای آنتروپومتریکی. 19
- 3.3.2. کاربرد آنتروپومتری در ورزش.. 20
- 4.2. بیومکانیک… 21
- 1.4.2. تاریخچه بیومکانیک… 21
- 1.1.4.2. کینماتیک… 22
- 2.1.4.2. کینتک… 22
- 2.4.2. آمادگی جسمانی. 22
- 1.2.4.2. ارزیابی عوامل آمادگی جسمانی در ارتباط با سلامت.. 23
- 1.1.2.4.2. انعطاف پذیری. 23
- 2.1.2.4.2. استقامت عضلانی. 24
- 3.1.2.4.2. قدرت عضلانی. 24
- 2.2.4.2. آمادگی جسمانی وابسته به مهارت حرکتی. 25
- 1.2.2.4.2. سرعت.. 25
- 2.2.2.4.2. چابکی. 25
- 3.2.2.4.2. توان. 25
- 4.2.2.4.2. تعادل. 26
- 5.2. ویژگیهای فیزیولوژیکی. 27
- 1.5.2. مقدمه 27
- 2.5.2. دستگاه گردش خون. 28
- 2.5.2. دستگاه تنفس.. 28
- 4.5.2. قلب.. 29
- 6.2. ویژگیهای روانی. 29
- 1.6.2. سلامت عمومی. 30
- 2.6.2. پرسشنامه خودارزیابی شخصیتی کودکان و نوجوانان. 31
- 7.2. وضعیت بدنی. 32
- 1.7.2. وضعیت صحیح بدن. 33
- 1.1.7.2. نمای جانبی. 33
- 2.1.7.2. نمای خلفی و قدامی. 33
- 2.7.2. تکامل وضعیت بدنی. 33
- 3.7.2. عوامل موثر بر وضعیت بدن. 34
- 4.7.2. دلایل وضعیت بدنی ضعیف.. 34
- 1.4.7.2. عوامل وضعیتی. 35
- 2.4.7.2. عوامل ساختاری. 35
- 5.7.2. ناهنجاریهای اسکلتی- عضلانی. 35
- 1.5.7.2. انحراف جانبی سر. 35
- 1.1.5.7.2. علل بروز کج گردنی. 36
- 2.5.7.2. عارضه شانه نابرابر. 37
- 3.5.7.2. اسکولیوزیس (کج پشتی) 38
- 1.3.5.7.2. اسکولیوز ساختاری و غیرساختاری. 38
- 2.3.5.7.2. تقسیم بندی اسکولیوز بر اساس منطقه گرفتار شده 39
- 3.3.5.7.2. تقسیم بندی اسکولیوز از نظر تعداد قوسها 39
- 4.3.5.7.2. مکانیزم اسکولیوز. 39
- 5.3.5.7.2. علل ایجاد کننده کج پشتی. 39
- 4.5.7.2. انحراف جانبی لگن. 40
- 5.5.7.2. پشت صاف (تنه عقب رفته) 40
- 6.5.7.2. پوسچر پشت تابدار (شکم افتاده) 41
- 7.5.7.2. عارضه لوردوز کمری (گودی کمر) 41
- 8.5.7.2. پشت گرد 42
- 9.5.7.2. عارضه زانوی پرانتزی. 43
- 10.5.7.2. عارضه زانوی ضربدری. 44
- 11.5.7.2. انحراف مچ پا به خارج- پاهای دمر. 45
- 12.5.7.2. پای چرخیده به داخل- پیچش داخلی درشت نی. 45
- 8.2. بررسی پیشینه تحقیقات.. 46
- 1.8.2. تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 46
- 2.8.2. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 55
- 9.2. جمع بندی. 59
- فصل سوم: روش شناسی پژوهش
- 1.3. مقدمه 62
- 2.3. روش تحقیق. 62
- 3.3. جامعه آماری. 62
- 3.4. نمونه آماری. 62
- 5.3. ابزار جمع آوری اطلاعات.. 62
- 6.3. متغیرها 63
- 7.3. روش جمع آوری اطلاعات و روش اجرای آن. 64
- 1.7.3. روش اندازهگیری ویژگیهای آنتروپومتریک… 64
- 2.7.3. روش اجرای تستهای بیومکانیکی. 77
- 3.7.3. نحوه اجرای تست فیزیولوژیک… 82
- 4.7.3. نحوه اندازهگیری ویژگیهای روانی. 82
- 5.7.3. نحوه اندازه گیری وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی. 84
- 8.3. روش تجزیه و تحلیل دادهها 90
- فصل چهارم: یافتههای پژوهش
- 1.4. مقدمه 92
- 2.4. آمار توصیفی. 92
- 1.2.4. دادههای توصیفی مربوط به پارامترهای آنتروپومتریکی. 92
- 1.1.2.4. دادههای مربوط به قد و وزن آزمودنیها 92
- 2.1.2.4. دادههای مربوط به طول اندامها 93
- 2.2.4. دادههای توصیفی مربوط به پارامترهای بیومکانیکی. 97
- 3.2.4. دادههای توصیفی مربوط به پارامترهای فیزیولوژیکی. 98
- 4.2.4. ویژگیهای روانی. 98
- 1.4.2.4. خودارزیابی شخصیتی. 98
- 5.2.4. دادههای توصیفی مربوط به وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی. 99
- 3.4. شاخصهای اصلی ویژگیهای آنتروپومتریک، بیومکانیک، فیزیولوژیک، روانی و وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی دختران12-10 سال شهرستان شاهرود 101
- 1.3.4. شاخصهای اصلی ویژگیهای آنتروپومتریک برای دختران 12-10 سال شهرستان شاهرود 101
- 1.1.3.4. شاخصهای اصلی مربوط به ویژگیهای آنتروپومتریک در دختران10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود 102
- 2.3.4. شاخصهای اصلی ویژگیهای بیومکانیکی برای دختران12-10 ساله شهرستان شاهرود 104
- 1.2.3.4. شاخصهای اصلی مربوط به ویژگیهای بیومکانیکی در دختران10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود 105
- 3.3.4. شاخصهای اصلی ویژگیهای فیزیولوژیکی برای دختران12-10 ساله شهرستان شاهرود 106
- 1.3.3.4. شاخصهای اصلی مربوط به ویژگیهای فیزیولوژیکی در دختران10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود 107
- 4.3.4. شاخصهای اصلی ویژگیهای روانی دختران12-10 ساله شهرستان شاهرود 107
- 1.4.3.4. شاخصهای اصلی خودارزیابی شخصیتی دختران12-10 ساله شهرستان شاهرود 107
- 1.1.4.3.4. شاخصهای اصلی مربوط به خودارزیابی شخصیتی دختران10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود 108
- 5.3.4. شاخصهای اصلی وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی دختران12-10 ساله شهرستان شاهرود 108
- 1.5.3.4. شاخصهای اصلی مربوط به وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی دختران10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود 109
- 4.4. آمار استنباطی. 110
- 1.4.4. مقایسه شاخصهای اصلی ویژگیهای آنتروپومتریک دختران12-10 ساله شهرستان شاهرود 110
- 2.4.4. مقایسه شاخصهای اصلی ویژگیهای بیومکانیکی دختران12-10 ساله شهرستان شاهرود 117
- 3.4.4. مقایسه شاخصهای اصلی ویژگیهای فیزیولوژیکی دختران12-10 ساله شهرستان شاهرود 119
- 4.4.4. مقایسه شاخصهای اصلی ویژگیهای روانی (خودارزیابی شخصیتی) دختران12-10 ساله شهرستان شاهرود 120
- 5.4.4. مقایسه شاخصهای اصلی ویژگیهای وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی دختران12-10 ساله شهرستان شاهرود 122
- فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
- 1.5. مقدمه 125
- 2.5. خلاصهی تحقیق. 125
- 3.5. بحث و نتیجهگیری. 128
- 1.3.5. زیر هدف اصلی اول: مقایسه شاخصهای اصلی ویژگیهای آنتروپومتریک دختران 10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود 128
- 2.3.5. زیر هدف اصلی دوم: مقایسه شاخصهای اصلی ویژگیهای بیومکانیکی دختران 10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود 129
- 3.3.5. زیر هدف اصلی سوم: مقایسه شاخصهای اصلی ویژگیهای فیزیولوژیکی دختران10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود 130
- 4.3.5. زیر هدف اصلی چهارم: مقایسه شاخصهای اصلی ویژگیهای روانی (خود ارزیابی شخصیتی) دختران 10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود 131
- 5.3.5. زیر هدف اصلی پنجم: مقایسه شاخصهای اصلی وضعیت قامتی اسکلتی-عضلانی دختران 10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود 131
- 4.5. جمع بندی نهایی. 133
- 5.5. پیشنهاد برخاسته از تحقیق. 133
- 6.5. پیشنهاد برای تحقیقات بعدی. 133
- پیوستها 134
- منابع. 140
چکیده:
مقدمه: شروع ورزش از دوران کودکی ضمن آن که موجبات سلامتی و تندرستی کودکان را فراهم میآورد، باعث تربیت قوای فکری و نظم روحی آنها میشود. هدف از مطالعه حاضر مقایسه ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی دختران دانشآموز 10 تا 12 سال شهرستان شاهرود بود. روش شناسی: بدین منظور 148 نفر از دختران دانش آموز 10 تا 12 ساله مدارس ابتدایی شهرستان شاهرود شامل: 48 نفر 10 ساله (با میانگین و انحراف استاندارد وزنی: 74/3 ±91/33 کیلوگرم و قدی: 87/2 ±04/142 سانتی متر)، 54 نفر 11 ساله (با میانگین و انحراف استاندارد وزنی: 78/7 ±19/45 کیلوگرم و قدی: 17/8 ±94/148 سانتی متر) و 46 نفر 12 ساله (با میانگین و انحراف استاندارد وزنی: 91/7 ±23/50 کیلوگرم و قدی: 09/6±42/153 سانتی متر) به طور داوطلبانه و به صورت تصادفی هدفمند در این مطالعه شرکت نمودند.. برای هر آزمودنی 39 ویژگی آنتروپومتریکی 7 ویژگی بیومکانیکی و 15 مورد ناهنجاری اسکلتی (2 شاخص فیزیولوژیکی و شاخصهای روانی شامل پرسشنامه 81 مادهای خودارزیابی شخصیتی کودکان و نوجوانان (EPQ) جهت خودارزیابیِ شخصیتی و آزمون نیویورک، صفحه شطرنجی، کولیس وپودر تالک و مقوای مشکی برای ارزیابیِ ناهنجاریهای اسکلتی- عضلانی استفاده شد. با استفاده از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف نرمال بودن توزیع دادهها مورد بررسی قرار گرفت.
سپس میانگین و انحراف استاندارد و رتبه درصدی برای توصیف اطلاعات، ضریب همبستگی چندگانه Multiple Correlation برای کاهش اطلاعات همپوشان و روش آنالیز اجزای اصلی اطلاعات (روش PCA) به منظور تعیین شاخصهای اصلی ویژگیهای آنتروپومتریک، بیومکانیک، فیزیولوژیک، روانی و وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی دختران دانش آموز 10 تا 12 سال مورد استفاده قرار گرفتند. بنا به یافتههای تحقیق حاضر، با استفاده از تحلیل مؤلفههای اصلی برای ویژگیهای آنتروپومتریک در دختران 10 ساله هفت جزء اصلی، در دختران 11 ساله هشت جزء اصلی، در دختران 12 ساله نه جزء اصلی و در گروه 10 تا 12 ساله هفت جزء اصلی نمایان شدند. پارامترهای اصلی مربوط به ویژگیهای آنتروپومتریک در دختران 10 ساله شاملِ وزن، بیشترین محیط عضله ساق پا، بیشترین محیط بازو، محیط ران، قطر سر، چربی زیر پوستی شکم و طول زانو-سرینی، در دختران 11 ساله بیشترین محیط بازو، قطر سر، طول سر، چربی زیر پوستی سینهای، طول ساق پا، محیط تنه در سطح سینه، محیط آرنج و بیشترین محیط ساعد، در دختران 12 ساله شاملِ بیشترین محیط بازو، طول سر، محیط تنه در سطح سینه، پهنای قوزک، پهنای سر، ارتفاع عمودی نشسته، محیط کمان پا، ارتفاع از زائده آخرومی تا سطح زمین و محیط بازو در زیر بغل بودند. همچنین در دختران 10 تا 12 ساله فاکتورهای بیشترین محیط بازو، طول سر، چربی سینهای، محیط آرنج، محیط بازو در زیر بغل، پهنای آرنج و چربی زیر پوستی میان ران، پارامترهای اصلی مربوط به ویژگیهای آنتروپومتریک را تشکیل دادند.
از نتایج تحقیق حاضر میتوان چنین نتیجهگیری کرد که شاخصهای اصلی ویژگیهای آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی در دختران 10 تا 12 ساله به طور معناداری متفاوت است.
واژهای کلیدی: آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضعیت وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی
فصل اول
(کلیات پژوهش)
1.1. مقدمه
اکثر تحقیقات اثر فعالیت فیزیکی را در افراد بالغ بررسی کردهاند و کمتر به موضوع کودکان پرداختهاند. در صورتی که اثرات فعالیت فیزیکی در دوران کودکی همانند بزرگسالی است. کودکان به فعالیت نیاز دارند تا از طریق آن ابراز وجود کنند، مهارتهایی را بیاموزند تا بر احساس اعتماد به نفس و شایستگیهای اجتماعی خویش بیافزایند و با انجام مهارتهای گوناگون حرکتی و بدنی شالوده زندگی فعال بزرگسالی خود را پی ریزی کنند (غلامیان، 1390).
تأثیر ورزش در روند یادگیری کودکان بازی و ورزش لذت اصلی دوران کودکی است. در عین حال این اولین راهی است که کودک به کمک آن در مورد خودش، دیگران و دنیای اطرافشان میآموزد. بسیاری از دانشمندان علوم تربیتی و تربیت بدنی معتقدند که پایههای اصلی یادگیری از حرکت آغاز میشود و تربیت بدنی را تعلیم و تربیت کل انسان از طریق بدن میدانند، اما تحلیلی وجود ندارد که روشن کند کودکان چگونه یک مهارت را میآموزند. از آنجایی که خصوصیات بارز کودکان عضلات ضعیف، قدرت تمرکز پایین، حرکات و حالات بچه گانه و انعطاف پذیری خوب است، حوزه تخصص کودک چندان محدود و روشن نیست. ورزش برای این گروه باید بیشتر جنبه بازی و سرگرمی داشته باشد. هر کودکی ممکن است ساعتها در حیاط بازی کند بدون آنکه مشکل خاصی بر او عارض شود ولی وقتی تمرینات سازمان یافته انجام دهد دچار انواع دردهای زانو، ساق پا، پشت پا و… . میشود (ایزدی، 1389).
از سویی دیگر یکی از ارکان پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی هر کشور، داشتن نیروی کارآمد و سالم است. آموزش و پرورش نیروهای انسانی و به ویژه کودکان و نوجوانان و جوانان در هر کشور از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا کودکان و نوجوانان مهمترین موضوع تفکر، تلاش و مفهوم واقعی امید به آینده به شمار میروند و حفظ سلامت آنان، حفظ سلامت کسانی است که در مرحله رشد و تکامل قرار دارند (بخشایش، 1388).
رشد به یک سری تغییرات کمی و کیفی که در ساختار شخصیت و رفتار انسان در طول زمان ایجاد میشود، گفته میشود. این تغییرات در دورههای مختلف سنی توأم با ویژگیها، تواناییها، نیازها و دشواریهایی است که اطلاع از آنها به معلمین تربیت بدنی و برنامه ریزان ورزشی کمک میکند که با توجه به این تواناییها، اقدامات مثبتی در آموزش و پرورش دانش آموزان معمول دارند. مطالعه رشد و تکامل و ویژگیهای مرحلهای آن نشان میدهد که در هر مقطع سنی، از دانش آموزان چه انتظاری باید داشت (شفیعی، 1387).
شروع ورزش از دوران کودکی ضمن آن که موجبات سلامتی و تندرستی کودکان را فراهم
میآورد، باعث تربیت قوای فکری و نظم روحی آنها میشود. در واقع اگر فرزندانمان را از کودکی به ورزش کردن عادت دهیم در شکلگیری شخصیت آنان در آینده نیز تأثیر به سزایی خواهیم داشت.
سنجش ویژگیهای آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضعیت قامتی
اسکلتی- عضلانی و ارتباط سنجی درونی این ویژگیها و همچنین ارتباط آنها با تغذیه، رشد، ورزش و نحوه زندگی آنها میتواند راه گشا در مشکلات و بیماریها و باعث بهزیستی این موجود چند بعدی و پیچیده باشد (شمشیری میلانی، 1376)
با توجه به موارد فوق لازم است جایگاه ویژهای را برای تربیت بدنی و ورزش در کشورمان پیش بینی نماییم. بنابراین تربیت بدنی و علوم ورزشی برای داشتن یک برنامه ریزی صحیح در جامعه نیاز به اطلاعات و ارقام دارد تا بتواند برای سلامتی جسمی و روحی اقشار جامعه به خصوص زنان جوان که یکی از مهمترین قشرها هستند یک برنامه ریزی اصولی را ارائه دهند. ضروری است که برای تشویق مردم به تحرک بدنی و ورزش کردن برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد که خود مستلزم داشتن شکل روشنی از وضعیت جسمانی افراد مختلف جامعه است.
در این تحقیق در نظر بود تا ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضیعت قامتی اسکلتی- عضلانی در دختران 10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد.
2.1. بیان مسئله
کم تحرکی از مشکلات جوامع امروز بشری در قرن کنونی به شمار میرود که رابطه مستقیمی با پیشرفت تکنولوژی دارد. یکی از عوارض بی تحرکی؛ شیوع بیماریهای قلبی- عروقی، چاقی و بروز ناهنجاریهای اسکلتی است که به مرگ و میر زودرس در جوامع منجر میشود. از همین رو بخشی از مطالعات پژوهشگران در جهت شناسایی عوامل و چاره اندیشی جهت حل مشکل بی تحرکی میباشد (دنیوس و هابیچ، 1996).
استواری جامعه سالم و پویا بی شک در گرو سلامت یکایک اعضا است. آمادگی جسمانی دختران جوان، مسئله بنیادی است که سلامت و تندرستی زنان جامعه را تضمین میکند. یکی از راههای افزایش ظرفیت کارایی بدن، فعالیتهای حرکتی است که باید به عنوان بخش مکملی از برنامههای تعلیم و تربیت در آید (یاعلی، 1384). از مزایای عمده تمرینهای ورزشی برای دختران؛ بهبود کارایی عملکرد سیستم ارگانیک بدن، مصرف انرژی روزانه کمتر، بهبود تنفس، سیستم هاضمه، سیستم تخلیه بدن و تقویت عضلات میباشد (غلامیان، 1390).
یکی از نیازهای ضروری انسان که نشان دهنده میزان سلامتی اوست، وضعیت مطلوب بدنی است. وضعیت بدنی اساس تمام حرکات انسان و معیاری برای کارایی فرد در انجام فعالیتهای مختلف است، به طوری که میتوان بیان کرد، شروع و پایان هر حرکتی به وضعیت و ساختار جسمانی فرد بستگی دارد (ایزدی، 1389).
فاکتورهای بسیاری در ارتباط نزدیک با وضعیت سلامتی و تندرستی افراد جامعه مطرح است که بایستی به بررسی جزیی تک تک این فاکتورها پرداخته شود و چه بهتر خواهد بود اگر این فاکتورها در تعامل باهم و هم چنین در ردههای سنی مختلف و هر دو جنس بررسی شوند.
از مهمترین مراحل مربوط به درک، تجزیه و تحلیل حرکت بدن انسان؛ سنجش ویژگیهای بدن یا آنتروپومتری، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی، وضعیت قامتی، اسکلتی- عضلانی است.
تحقیقات گسترده انجام شده بیانگر این نکته است که وضعیت ترکیب بدنی، ارتباط بسیار نزدیکی با وضعیت سلامتی و همچنین نحوه اجرای حرکات ورزشی دارد (بلوم فیلد و همکاران، 1994). یکی از نخستین و مهمترین مراحل مربوط به درک، تجزیه و تحلیل حرکت بدن انسان، سنجش ویژگیهای بدن یا آنتروپومتری است. با توجه به تأثیر و اهمیت شناخت ویژگیهای فیزیکی بدن انسان و رابطه آن با بهبود اجرای مهارتهای حرکتی، بسیاری از محققان، تلاش کردهاند ارتباط ویژگیهای کالبد شناختی و فیزیکی بدن انسان را بررسی کنند، زیرا شناخت ویژگیهای مذکور برای تجویز و یا تعیین فعالیتهای جسمانی مناسب برای افراد در گروههای مختلف سنی یاری میرساند (هادوی، 1384). با توجه به مطالب گفته شده و نیز اهمیت ویژه دوره سنی 12-10 سال برای دختران و با مطالعه پژوهشهای انجام شده به دلیل تاثیرگذاری عوامل متنوعی نظیر تفاوت در سطح زندگی، نحوه تغذیه، ویژگیهای جغرافیایی و عوامل متعدد دیگر به تنوع در نتایج دست مییابیم. بنابراین، به دلیل اهمیت موضوع و گوناگونی نتایج موجود برای دست یابی به نتایج دقیقتر به کسب اطلاعات میبردازیم (هادوی، 1387).
در حوزه بیومکانیک که ویژگیهای مکانیکی اندامهای بدن انسان بررسی میشود، تمام تلاش برای به کارگیری افراد در جایگاه-های متناسب با ویژگیهای فیزیکی و تواناییهای جسمانی انجام میشود (استفن، 2006).
حوزه دیگر، فیزیولوژی است که شاخهای از علوم حرکت انسان است که بر پاسخهای فیزیولوژیکی به فعالیت ورزشی متمرکز شده است. از کاربردهای فیزیولوژی؛ طراحی برنامههای مؤثر تمرینی، ارزشیابی جهت بهبود و تقویت میزان آمادگی و عملکرد ورزشکاران، تشخیص استعدادیابی استفاده میشود.
با بررسی تحقیقات گذشته، مشاهده میشود پژوهشهای زیادی در حوزه فیزیولوژی و بیومکانیک و ردههای سنی مختلف و نیز در هر دو جنس انجام شده است ولی این تحقیقات نیز نتایج گوناگونی را نشان میدهند لذا در این تحقیق به جمع آوری اطلاعات دقیقتر در این حیطه میبردازیم.
در حوزه روانی مهارتهای عصبی- عضلانی و تجربیات حرکتی اشخاص را مورد بررسی قرار میدهد (نادریان و کارگرفرد، 1382). از ویژگیهای روحی و روانی در این دوره (نوجوانی) که دوره انتقال بیولوژیکی، شناختی و اجتماعی است میتوان انتقال علاقه و وابستگی به والدین در دوره کودکی، به علاقه و وابستگی به همسالان در دوره نوجوانی نام برد، بنابراین تأثیر همسالان بر فعالیتهای نوجوانان بیشتر از تأثیر والدین است. باید به این نکته توجه کرد که به تکامل نرسیدن هر یک از مهارتهای جسمی، روانی حرکتی و عاطفی باعث بروز مشکلاتی در یادگیری و سیر روند رشد فرد میشود. داشتن وضعیت خوب بدنی و بهنجار اسکلتی در گرو عملکرد مؤثر ساختارهای عضلانی، استخوانی و مفصلی است. برخی از عوامل بروز ناهنجاریهای اسکلتی مربوط به خود فرد و برخی دیگر مربوط به محیط و شرایط بیرونی است
(دانشمندی، 1386).
با توجه به اهمیت فعالیت بدنی و تندرستی در سلامتی کودکان، نیاز است که به بررسی جزئیتر و دقیقتر فاکتورهای مؤثر در این زمینه توجه شود تا بتوان به شناخت قابلیتها و ظرفیتهای جسمانی و حرکتی کودکان، نوجوانان و جوانان کشور دست یافت و نیز شرایط مقایسه فراهم شود. و امکان برنامه ریزی آگاهانه و مطابق با واقع را داشت و به سوی علت یابی ضعفها قدم برداشت.
اکثر تحقیقات انجام شده در این حیطه تنها به بررسی یک یا چند فاکتور پرداختهاند که بیشتر، تمرکز بر روی مقایسه ویژگیهای آنتروپومتریکی، ترکیب بدنی و تیپ بدنی بوده است (حسینی، 1390، شادمانی، 1390، بهره مند، 1389، پرنیان، 1389، احمد نیا و همکاران، 1389، قلعه شاهین، 1388، کیهانی، 1375، کوک و کیرباس، 2014، الرشدان و همکاران، 2014، هیو و همکاران، 2013 و ساندر داس بیسوادز، 2013). و همچنین این پژوهشها کاملاً موردی انجام شده و بصورت نظام مند نبوده است. البته ناگفته نماند که در برخی از کشورها نورم سازی انجام شده است ولی این نورم متناسب با ویژگیهای ساختاری و جغرافیایی آن کشورها طراحی شده است. لذا نیاز است که با بررسی فراگیر، نورمهای مورد نیاز برای کشورمان بومی سازی شود. در همین راستا چندین تحقیق با بررسی همزمان تاثیرگذارترین فاکتورها (ویژگیهای اصلی آنتروپومتریک، بیومکانیک، فیزیولوژیک، روانی و وضعیت قامتی اسکلتی- عضلانی) برای نیل به هدف نهایی؛ به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده در سطوح، سنین و هر دو جنس انجام شده است (بیاتی، 1393، شیخ، 1392، زلفی، 1392، مهربان، 1392، بیاتی، 1392، کریلی، 1391، رحمتی، 1390).
در این تحقیق نیز در نظر بود تا در سلسله تحقیقات انجام یافته ذکر شده، به این سؤال پاسخ داده شود که آیا بین ویژگیهای اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضیعت قامتی اسکلتی- عضلانی دختران 10 تا 12 ساله شهرستان شاهرود تفاوتی وجود دارد؟
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.