پایان نامه طراحی و تدوین برنامه استراتژیک ورزش همگانی بانوان
فهرست محتوا
فهرست مطالب
- فصل اول: کلیات طرح
- 1.1. مقدمه 3
- 2.1. بیان مسأله 4
- 3.1. اهمیت و ضرورت انجام تحقیق. 7
- 4.1. اهداف تحقیق. 9
- 1.4.1. اهداف کلی.. 9
- 2.4.1. اهداف فرعی.. 9
- 5.1. سؤالات تحقیق. 10
- 6.1. متغیرهای تحقیق. 10
- 7.1. روش تحقیق. 10
- 8.1. جامعه آماری. 10
- 9.1. روش گرد آوری اطلاعات.. 10
- 10.1. روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 10
- 11.1. تعریف واژهها و اصطلاحات.. 11
- 12.1. محدودیتهای تحقیق. 13
- فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
- 1.2. مقدمه 15
- 2.2. مبانی نظری. 15
- 1.2.2. مفهوم برنامه ریزی.. 15
- 2.2.2. مزایای برنامه ریزی.. 16
- 3.2.2. برنامه ریزی استراتژیک…. 17
- 4.2.2. تعاریف استراتژی.. 18
- 5.2.2. فواید استراتژی.. 22
- 6.2.2. تعریف مدیریت استراتژیک…. 23
- 7.2.2. مراحل مدیریت استراتژیک…. 23
- 8.2.2. سطوح مدیریت استراتژیک…. 24
- 9.2.2. ویژگیهای برنامه ریزی استراتژیک…. 25
- 10.2.2. مزایای برنامه ریزی استراتژیک…. 26
- 11.2.2. اصول برنامه ریزی استراتژیک…. 27
- 12.2.2. محدودیتهای برنامه ریزی استراتژیک…. 27
- 13.2.2. رویکرد فرآیند پایه برنامه ریزی استراتژیک…. 28
- 14.2.2. فواید دارا بودن توسعه استراتژی ورزشی.. 29
- 15.2.2. دلایل اهمیت ورزش… 31
- 16.2.2. تاریخچه ورزش همگانی و تفریحی در جهان و ایران.. 31
- 17.2.2. ورزش همگانی.. 33
- 18.2.2. مدل مول و همکاران.. 36
- 3.2. مروری بر مطالعات مرتبط. 37
- 1.3.2. پژوهشهای انجام شده درداخل کشور 37
- 2.3.2. پژوهشهای انجام شده درخارج کشور 43
- 3.3.2. استراتژیهای کشورهای دیگر. 46
- 1.3.3.2. استراتژی توسعه ورزشی کارفیلی کانتی 46
- 2.3.3.2. استراتژی توسعه ورزش میدی در سال.. 48
- 3.3.3.2. استراتژی ورزش همگانی کنت 48
- 4.3.3.2. استراتژی ورزش ایزلینگتون.. 49
- 5.3.3.2. استراتژی توسعه برابری (تساوی) در جوامع ورزشی انگلستان.. 49
- 6.3.3.2. ورزش همگانی در ژاپن.. 50
- 7.3.3.2. استرالیا: ساخته شده بر مبنای فرهنگ ورزش همگانی.. 50
- 8.3.3.2. ورزشهای همگانی درآلمان.. 52
- 9.3.3.2. مالزی: تنوع ورزش همگانی.. 53
- 10.3.3.2. فنلاند کشوری با ورزش برای همه: 54
- 11.3.3.2. برنامه استراتژیک ورزش آفریقای جنوبی.. 57
- 12.3.3.2. برنامه استراتژیک ورزش کانادا 59
- 4.2. تصویرکلی از ورزش همگانی درکشورهای مورد مطالعه 60
- 1.4.2. جمعبندی کلی.. 61
- فصل سوم: روش شناسی تحقیق
- 1.3. مقدمه 64
- 2.3. روش تحقیق. 64
- 3.3. جامعه آماری. 64
- 4.3. روش نمونه گیری. 64
- 5.3. ابزار گردآوری اطلاعات.. 65
- 1.5.3. قابلیت اعتماد (پایایی) و روایی (اعتبار) پرسشنامه. 65
- 6.3. مدل مفهومی تحقیق 65
- 7.3. فرایند اجرای تحقیق 66
- 8.3. ابزار تحقیق. 67
- 9.3. متغیرهای تحقیق. 68
- 1.9.3. تعریف عملیاتی متغیرها 68
- 10.3. روش تجزیه و تحلیل دادهها 69
- 11.3. ماتریس عوامل داخلی و خارجی. 73
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
- 1.4. مقدمه 76
- 2.4. آمار توصیفی. 76
- 1.2.4. میزان تحصیلات نمونه آماری.. 77
- 2.2.4. سابقه خدمت نمونه آماری.. 78
- 3.2.4. وضعیت سنی نمونه آماری.. 79
- 3.4. بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها 80
- 4.4. نقاط قوت ورزش همگانی بانوان. 80
- 5.4. نقاط ضعف ورزش همگانی بانوان. 81
- 6.4. فرصتهای موجود در ورزش همگانی بانوان. 81
- 7.4. تهدیدهای موجود در ورزش همگانی بانوان. 82
- 8.4. تجزیه تحلیل اطلاعات با آزمون فریدمن. 82
- 1.8.4. تجزیه و تحلیل نقاط قوت با آزمون فریدمن.. 82
- 2.8.4. تجزیه تحلیل نقاط ضعف با آزمون فریدمن.. 85
- 3.8.4. تجزیه تحلیل فرصتها با آزمون فریدمن.. 87
- 4.8.4. تجزیه تحلیل تهدیدها با آزمون فریدمن 89
- 9.4. تجزیه و تحلیل SWOT. 91
- 10.4. شیوه تجزیه و تحلیل دادهها 92
- 11.4. بیانیه چشم انداز ورزش همگانی. 93
- 12.4. ماموریت ورزش همگانی. 93
- 13.4. اهداف بلند مدت ورزش همگانی. 93
- 14.4. ماتریس عوامل داخلی ورزش همگانی. 94
- 15.4. ماتریس عوامل بیرونی ورزش همگانی. 96
- 16.4. ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی. 98
- 17.4. استراتژیهای WO.. 100
- فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
- 1.5. مقدمه 104
- 2.5. خلاصه تحقیق. 104
- 3.5. یافتههای تحقیق. 106
- 4.5. یافتههای SWOT. 106
- 1.4.5. ماتریس نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدیدها 107
- 2.4.5. ماتریس عوامل داخلی و خارجی.. 107
- 3.4.5. ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی.. 109
- 4.4.5. استراتژیهای WO عبارتند از. 110
- 5.5. برنامهها و ابتکارات اجرایی ورزش همگانی برای تحقق استراتژیها 111
- 6.5. بحث و نتیجه گیری. 112
- 7.5. پیشنهادات برخاسته از تحقیق. 113
- 8.5. پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 114
چکیده:
برنامه ریزی استراتژیک فرایندی است در جهت تجهیز منابع سازمان و وحدت بخشیدن به تلاشهای آن برای نیل به رسالت و اهداف بلند مدت با توجه به امکانات و محدودیتهای درونی و بیرونی هر سازمان. هدف از تحقیق حاضر، طراحی و تدوین برنامه استراتژیک ورزش همگانی بانوان در شهر تهران میباشد. روش تحقیق توصیفی پیمایشی، از نوع هدف کاربردی است. برای گردآوری دادهها، به بررسی اسناد و مدارک، مطالعه ادبیات پیشینه و نظرات خبرگان این حوزه اعم از دانشگاهی و اجرایی پرداخته و از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن از طریق کرونباخ (94/0=α) مورد تأیید قرار گرفت، استفاده شد. پرسشنامه شامل: نقاط قوت 10 گویه، نقاط ضعف 14 گویه، فرصتها 13 گویه، تهدید 9 گویه میباشد. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و از شاخص آمار استنباطی آزمون فریدمن برای رتبه بندی هر یک از عوامل داخلی و بیرونی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان بخش ورزش همگانی فدراسیون ورزشهای همگانی و معاونت بانوان و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان میباشند.
نتایج تحقیق نشان داد که ورزش همگانی بانوان از نظر موقعیت استراتژیک در موقعیت WO قرار دارد و باید از استراتژیهای محافظه کارانه استفاده کند و تدوین برنامه استراتژیک و انتخاب استراتژیهای مناسب همچون افزایش سهم اعتبارات مورد نیاز از محل منابع عمومی و افزایش میزان مشارکت مردمی در تأمین هزینههای ورزش همگانی و … ویژه بانوان با توجه به مقتضیات فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی باید به بهره برداری از فرصتهای موجود در محیط خارج بکوشد تا نقاط ضعف داخلی را بهبود بخشد.
واژگان کلیدی: برنامه استراتژیک، نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت، تهدید، ورزش همگانی، بانوان
فصل اول
(کلیات تحقیق)
1.1. مقدمه
برنامه ریزی استراتژیک مدیران سازمانها را قادر میسازد تا مناسبترین روشهای تحقق مأموریت و تأمین انتظارات ذینفعان را شناسایی کرده و به آنها کمک خواهد کرد تا با اجرای استراتژیک و کنترل استراتژیک سازمان، در مسیر تحقق اهداف گام بردارند. سازمانهایی که ذینفعان آنها را کل اجتماع تشکیل میدهد نمیتوانند بدون بکار گیری این رویکرد به اهداف خود دست یابند.
تا زمانی که برای یک سیستم هدفی مشخص نشود، آن سیستم نمیداند به کجا میرود، و اگر هدف مشخص شود، ولی برنامه ریزی نشود، در این صورت آن سیستم نمیداند که چگونه به آن هدف برسد. (راسخی، 1391) در دنیای امروز که شاهد تغییرات و تحولات شگرف در زمینههای مختلف هستیم، محیط با تلاطم و عدم اطمینان زیادی مواجه است و رقابت شدت بیشتری پیدا کرده است. سازمانها در جهت کسب موفقیت در میدان رقابت باید از نوعی برنامه ریزی بهره گیرند که آینده نگر و محیط گرا باشند، به طوری که ضمن شناسایی عوامل و تحولات محیطی، در یک افق زمانی بلند مدت، تأثیر آنها بر سازمان و نحوه تعامل سازمان با آنها را مشخص کند. این نوع برنامه ریزی در واقع همان برنامه ریزی استراتژیک است که با بررسی محیط داخلی و خارجی سازمان، قوت و ضعفهای داخلی و فرصت و تهدیدهای خارجی را شناسایی و با در نظر گرفتن مأموریت سازمان، اهدافی بلند مدت برای سازمان تنظیم و برای دستیابی به این اهداف، از بین گزینههای استراتژیک، اقدام به انتخاب استراتژیهایی کند که با تکیه بر قوتها و رفع ضعفها از فرصتهای پیش آمده به نحو احسن استفاده نموده، از تهدیدها پرهیز کند، به طوری که در نهایت باعث موفقیت سازمان در رقابت شود (دیوید 1385[1]) این امر در مورد کلیه سازمانهای ورزشی صدق میکند.
ورزش و فعالیتهای جسمانی به عنوان واقعیتی اجتماعی، از زمانهای بسیار دور، در جوامع بشری وجود داشته و جزئی از زندگی روزمره انسآنها را تشکیل میداده است. با وجود فواید بسیار زیادی که ورزش و فعالیت بدنی برای بانوان و جامعه به ارمغان میآورد، یکی از مهمترین چالشهای پیش رو در برنامه ریزی و سیاست گذاری در جوامع امروزی، رواج فرهنگ بی تحرکی و راحت طلبی در میان انسانهاست. صنعتی شدن جوامع و ورود به دنیای فناوریهای مختلف و متنوع تمامی ابعاد زندگی انسان از جمله تحرک او را متأثر کرده است. ورزش همگانی شکلی از فعالیتهای جسمانی یا حضور منظم در فعالیتهای جسمانی است که موجب تندرستی و سلامت بدنی و روانی شده، روابط اجتماعی را شکل میدهد و نتایج مثبتی در پی دارد. از سوی دیگر، با تقویت بنیه جسمانی و پرورش ابعاد روانی و اجتماعی در این ورزش، با ورزشی که رقابت در آن مطرح است پیوند میخورد و با توجه به آن در عرصههای مختلف میتواند موجب پدید آمدن ارزشها و افتخارات ملی و بین المللی گردد. (شعبانی 90)
با توجه به تحولات معاصر در هزاره سوم پیش بینی میشود که در آینده، ورزش و
سازمانهای ورزشی کشور در صورتی میل به موفقیت مییابند که دید روشنی از آنچه باید انجام دهند داشته باشد. این امر محقق نمیشود مگر مدیریت قوی و ابزار اثر بخش یعنی برنامه ریزی استراتژیک. (جوادی پور 92)
2.1. بیان مسأله
هنگامی که آدمی در مسیر رشد عقلانی خود به ضرورت برنامه ریزی در زندگی خویش پی برد، آن را در نظامهای اجتماعی به عنوان ابزاری در خدمت مدیریت و رهبری مورد توجه قرار داد. امروزه به وضوح روشن است که ساختار سازمانها به گونهای پیچیده شده که آنها بدون برنامه ریزیهای دقیق به هیچ وجه نمیتوانند به حیات خود تداوم بخشند. اساس برنامه ریزی برآگاهی از فرصتها و تهدیدهای آتی و چگونگی استفاده از فرصتها و مبارزه با تهدیدها قرار دارد. فلسفه برنامه ریزی به عنوان یک نگرش و یک راه زندگی که متضمن تعهد به عمل بر مبنای اندیشه، تفکر آینده نگر و عزم راسخ به برنامه ریزی منظم و متداوم میباشد. بخش انفکاک ناپذیر مدیریت است (راسخی 91)
در دنیای کنونی که با سرعتی سرسام آور در حال تغییر است. ورزش بانوان نیز در نتیجه رشد روزافزون دانشهای بشری در حال دگرگونی است. توجه مدیریت استراتژیک به ورزش یکی از اصول اساسی در توسعه و گسترش آن به شمار میآید (لوسماگی 2011) [2]
برنامه ریزی شامل تعریف اهداف سازمان، تدوین راهبرد کلی برای دستیابی به آن اهداف و تهیه برنامههای عملیاتی برای یکپارچگی و هماهنگی فعالیتها میباشد. تعیین اهداف موجب میشود که کارها با دقت کافی انجام پذیرد و به اعضای سازمان کمک میکند تا توجهشان را به آن چه که مهمترین است. معطوف دارند. اصولاً سازمانها طبق دو نوع برنامه اداره میشوند. برنامههای استراتژیک به وسیله مدیران رده بالا تدوین میشود و هدفهای کلی سازمان مشخص میگردند. برنامههای عملیاتی شرح تفضیلی یا دستورالعمل اجرایی برنامههای استراتژیک است که در قالب فعالیتهای روزمره مشخص میگردد (راسخی 91)
برنامه ریزی استراتژیک فرایندی است در جهت تجهیز منابع سازمان و وحدت بخشیدن به
تلاشهای آن برای نیل به رسالت و اهداف بلند مدت با توجه به امکانات و محدودیتهای درونی و بیرونی هر سازمان در این فرایند، قوتها و ضعفهای داخلی و فرصتها و تهدیدهای بیرونی سازمان شناسایی میشوند و با توجه به مأموریت سازمان اهداف بلند مدت برای آن تدوین میگردد و برای دستیابی به این اهداف از بین گزینههای راهبردی اقدام به انتخاب راهبردهایی میشود که با تکیه بر قوتها و با بهره گیری از فرصتها، ضعفها از بین برود و از تهدیدها پرهیز شود تا در صورت اجرای صحیح باعث موفقیت سازمان گردد (کری 2008[3])
برنامه ریزی استراتژیک با عملکرد مطلوب سازمانها ارتباط دارد و برنامه ریزی استراتژیک فرایندی پویا و منطقی در برنامه عملیاتی سازمانها میباشد لذا به عنوان ابزاری توانمند مدیران ورزشی را در توسعه ورزش همگانی یاری میدهد. (منوریان و همکاران 1388)
تعیین راهبردهای مناسب و برنامه ریزی استراتژیک یکی از عوامل مهم در رسیدن به اهداف یک سازمان و رمز موفقیت بسیاری از پروژهها به حساب میآید. تعیین راهبرد مناسب و به تبع آن تجزیه و تحلیل صادقانه و پیش بینی عوامل خارجی تضمین کنندهٔ موفقیت و بیشترین بهره وری یک سازمان است (ندری 1388)
به دلیل نابرابری فرصتهای دستیابی به ورزش برای بانوان، آنان در طول تاریخ فرصت کافی پیدا نکردهاند تا شایستگی و لیاقت خود را برای مشارکت در فعالیتهای ورزشی به اثبات برسانند زیرا همواره مرزهایی در برابر زن ترسیم شده است و این مرزها نقش اجتماعی او را به عنوان موجودی مؤنث و ضعیف معرفی کردهاند. باید با فرهنگسازی در این رابطه زنان جامعه را به عنوان مادران فردا و تربیت کنندگان نسل آینده ساز به روشنی به ورزش و فعالیتهای جسمانی فراخواند و زمینه مشارکت فعال ایشان را در برنامههای ورزشی فراهم آورد. برای این منظور بایستی امکانات و فرصتهای لازم را فراهم نمود و به زنان اجازه داد تا با حفظ ویژگیهای جنسی و زنانه خود در سلامت و بهداشت جامعه نقش مهمی ایفا نمایند.
(قنبری نیاکی 1388)
پرورش نیروی جسمانی و تقویت روحیهٔ سالم در افراد و بویژه بانوان و توسعه و تعمیم ورزش همگانی و هماهنگ ساختن فعالیتهای تربیت بدنی و تفریحات سالم و همچنین ایجاد و ادارهٔ امور مراکز ورزش همگانی و توسعه و ترویج ورزش همگانی به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران از مهمترین اهداف فدراسیون ورزشهای همگانی میباشد.
سلامت و شادابی افراد جامعه به خصوص بانوان از طریق تقویت بنیهٔ جسمانی و روانی آنها میسر میشود و پرداختن به ورزش است که رسیدن به این هدف را ممکن میسازد.
امروزه مدیران ورزشی ناگزیرند به طور دائم بر رویدادهای داخلی و خارجی نظارت کنند تا بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضرورت خود را با تغییرات وفق دهند. بنابراین سازمانهایی موفق خواهند بود که بتوانند از علم و مدیریت راهبردی استفاده کنند. (سورین کانتی 2011[4])
(با توجه به کثرت و پراکندگی جمعیت و ترکیب آن در کشور و نیازی که به فعالیتهای بدنی و ورزش وجود دارد و نیز جمعیت جوان و علاقمند و مشتاق به ورزش همگانی، توسعه در ورزش کشور متناسب با خواست و نیاز عمومی نبوده و نیست. آمارها در زمینه تأمین منابع مالی و امکانات زیر بنایی، با وجود افزایشی که طی سالهای اخیر داشته است، هماهنگ با شاخصهای رشد در کشورهای توسعه یافته نیست و میزان سرمایه گذاری دولت در بخش ورزشی (کل ورزش کشور) متناسب با رشد جمعیت جامعه و متقاضیان ورزش نیست و چنانچه همین روند در آینده ادامه یابد، کمبودها بیشتر آشکار میشود. (مختاری 1389)
ورزش از مهمترین ابزار هدایت نیروهای پراکنده اجتماعی و خصوصاً بانوان است و حتی توانایی بدل شدن به عنوان یک سرمایهٔ اجتماعی و نیز سرمایهٔ اقتصادی برای کشور را دارد.
ورزش همگانی نیز همانند هر سیستم دیگر نیازمند تدوین اهداف کلان، استراتژیها و برنامههای عملیاتی است تا ضمن آگاهی از مسیر حرکت بتواند از هر گونه دوباره کاری، بیراهه رفتن و به هدر رفتن منابع مالی، انسانی، فیزیکی و اطلاعاتی خود اجتناب ورزد. (راسخ 1391)
در حال حاضر نهادهای مختلفی در رابطه با ورزش همگانی هر کشوری درگیر هستند. هر یک از این نهادها به منظور انجام دادن کارها و انجام کارهای صحیح نیازمند داشتن اهداف مشخص و برنامههای مدون هستند. فدراسیون ورزشهای همگانی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان ورزش شهرداری، و بسیاری از نهادهای دیگر هر یک به نوعی با ورزش همگانی درگیر هستند مشخص است که برنامه ریزی در این نهادها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و اساس و شالوده مدیریت در آنها محسوب میشود. از سوی دیگر در صورتی که هر یک از نهادهای مذکور به طور مستقل و بدون توجه به سیاستها و استراتژیهای کلان ورزش همگانی کشور به برنامه ریزی برای خود بپردازند. نوعی بخشی نگری بر ورزش همگانی کشور حاکم شده و نهایتاً مأموریت و اهداف کلان کل سیستم محقق نخواهد شد. علاوه بر اینکه برنامه ریزی استراتژیک با نارساییهای جوهری و فراگیر مواجه است، این فرایند در سازمانهای کشور با مشکلاتی مثل نبود اتفاق نظر در میان مسولان در مورد برنامه ریزی استراتژیک، فقدان تجزیه و تحلیل جامع فرصتها و خطرهای ملی، توجه ناکافی به ارزشها، روشن نبودن گزینههای مختلف استراتژیک در برخورد با مسائل، پایبند نبودن به اولویتهای استراتژیک، اجرای ضعیف برنامههای استراتژیک و نقصان در نظارت و ارزیابی نتایج عملی برنامه استراتژیک نیز روبرو بوده است (کانتی 2011[5])
هر چند تحقیقات مربوط به برنامه ریزی استراتژیک در سازمانهای ورزشی کشور به تازگی شروع شده است، با این وجود، به نظر میرسد این سازمانها نیز با مشکلات فوق مواجه با شند.
[1] Fred R David
[2] Peeter Lusmägi
[3] curry
[4] Caras- Severin County
[5] Caras- Severin County
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.