پایان نامه تحلیل ساختاری پایان نامههای مدیریت ورزشی دانشگاهها
فهرست محتوا
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، تحلیل ساختاری پایاننامههای مدیریت ورزشی دانشگاههای استان مازندران میباشد. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی بوده که گردآوری دادههای آن بصورت کتابخانهای انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه پایاننامههای رشته مدیریت ورزشی تمام دانشگاههای دولتی و غیردولتی استان مازندران بود که در مجموع 266 پایان نامه مورد بررسی قرار گرفت. نمونهٔ تحقیق برابر جامعهٔ تحقیق و به صورت تمام شمار تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها چک لیست تعدیل یافته کوهبمی و همکاران (1385) بود. روایی صوری چک لیست توسط 10 نفر اساتید و صاحبنظران گرایش مدیریت ورزشی تأیید شد. با توجه به این که دادههای این تحقیق از نوع مقیاس اسمی میباشد، پایایی چک لیست به وسیله روش توافق بین ارزیابان مورد بررسی قرار گرفت و پس از دستیابی به نتایج یکسان، مورد تأیید واقع شد. از آمار توصیفی برای گزارشدهی اطلاعات و از نرم افزار SPSS نسخه 22 و Excel نسخه 2013 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد، بیشترین تعداد پایاننامهها مربوط به دانشگاه غیرانتفاعی شمال و کمترین آنها مربوط به دانشگاه مازندران و تعداد پایاننامههای نگارش شده توسط مردان با اختلاف اندکی بیشتر از زنان بود. اکثر موضوعات، در حوزه مدیریت راهبردی در ورزش و اکثر تحقیقات در قلمرو مکانی سایر استانهای کشور انجام شده بود. اساتید با سابقه، دارای فراوانی بیشتری در هدایت پایان نامهها بودند. جامعه آماری کارکنان و مدیران ادارات ورزشی بیشترین فراوانی را داشتند. اکثر پایان نامهها کاربردی و از نوع پیمایشی و بیشتر دادهها کمی و با استفاده از روش میدانی و به وسیله پرسشنامه جمعآوری شده بودند. نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها بیشترین کاربرد را داشت و پرکاربردترین روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود. منابع فارسی نسبت به منابع انگلیسی به طور ناچیزی، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته شده بود و اکثر پایان نامهها به محدودیتها و پیشنهادات کاربردی- پژوهشی اشاره داشتند. پایان نامهها از نظر ساختار ظاهری در بعضی از شاخصها، تفاوتهای آشکاری داشتند. با تشکیل کمیتههای مشترک بین دانشگاهی و تدوین راهبردهای یکسان سازی و برگزاری کارگاههای مشترک برای اساتید دانشگاههای استان، میتوان ساختار ظاهری پایان نامهها را بهبود بخشید.
واژگان کلیدی: پایاننامه، دانشگاههای استان مازندران، رشته مدیریت ورزشی
فهرست مطالب
- فصل اول: طرح تحقیق
- 1-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………2
- 1-2) بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………4
- 1-3) ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..5
- 1-4) اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………9
- 1-4-1) هدف کلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………9
- 1-4-2) اهداف اختصاصی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..9
- 1-5) سؤالهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………10
- 1-5-1) سؤال اصلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….10
- 1-5-2) سؤالهای فرعی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..10
- 1-6) محدودهٔ تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….11
- 1-7) محدودیتهای غیرقابل کنترل…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..12
- 1-8) تعاریف اصطلاحات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..12
- فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
- 2-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………15
- 2-2) مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..16
- 2-2-1) تحقیق چیست؟……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..16
- 2-2-2) اهمیت تحقیقات……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………17
- 2-2-3) ویژگیهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….19
- 2-2-4) انواع پروژههای تحقیقاتی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………21
- 2-2-5) پژوهش چیست؟……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………22
- 2-2-6) اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 23
- 2-2-7) دیدگاه اسلام نسبت به پژوهش و دانش……………………………………………………………………………………………………………………………….24
- 2-2-8) ویژگیهای پژوهشگر……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..25
- 2-2-9) پایاننامهها یا رسالههای تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………26
- 2-2-10) تدوین پایاننامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..26
- 2-2-11) اهمیت پایاننامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….27
- 2-2-12) اهداف پایاننامه و رساله…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 29
- 2-2-13) ویژگیهای یک پایان نامهٔ خوب……………………………………………………………………………………………………………………………………..29
- 2-2-14) برنامهٔ زمانبندی مراحل مختلف پایاننامه……………………………………………………………………………………………………………………..31
- 2-2-15) گزارش نهایی پایان نامه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..33
- 2-2-16) آسیبهای پایان نامههای رشتهٔ تربیتبدنی…………………………………………………………………………………………………………………..35
- 2-2-16-1) عدم وجود کلان نگری علمی…………………………………………………………………………………………………………………………………………35
- 2-2-16-2) تمرکز موضوعها بر ارائهٔ اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………… 35
- 2-2-16-3) عدم تناسب میان طرح پایاننامه (پروپوزال) و پژوهش نهایی…………………………………………………………………………………….. 36
- 2-2-16-4) نبود روش مشخص و علمی پژوهشی…………………………………………………………………………………………………………………………….36
- 2-2-16-5) انتخاب موضوعهای کلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………37
- 2-2-16-6) انجام موضوعهای تکراری………………………………………………………………………………………………………………………………………………38
- 2-2-16-7) گرایش به موضوعهای غیرعلمی – پژوهشی و کماثر…………………………………………………………………………………………………. 38
- 2-2-16-8) انتخاب موضوعهای ناقص……………………………………………………………………………………………………………………………………………..38
- 2-2-16-9) سنتگرایی در انتخاب موضوعها و عدم توجه به موضوعهای جدید…………………………………………………………………………….39
- 2-2-17) روند ارزیابی تحقیقات…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………40
- 2-2-18) تعاریف ارزیابی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….40
- 2-2-19) کارکردها و ویژگیهای ارزیابی……………………………………………………………………………………………………………………………………………41
- 2-2-20) مراحل ارزیابی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..42
- 2-2-21) معیارهای ارزیابی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..42
- 2-2-21-1) استاندارهای سودمندی………………………………………………………………………………………………………………………………………………….44
- 2-2-21-2) استانداردهای انجامپذیری………………………………………………………………………………………………………………………………………………45
- 2-2-21-3) استانداردهای صحت ارزیابی………………………………………………………………………………………………………………………………………….45
- 2-2-21-4) استانداردهای دقت…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………46
- 2-2-22) پایاننامههای کارشناسی ارشد و نحوهٔ ارزشیابی آنها……………………………………………………………………………………………………48
- 2-2-23) تحقیق و پژوهش در زمینهٔ تربیتبدنی و ورزش (موانع و راهکارها) …………………………………………………………………………….48
- 2-3) پیشینهٔ پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………50
- 2-3-1) پژوهشهای داخلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..50
- 2-3-2) پژوهشهای خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………57
- 2-4) جمعبندی فصل………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….66
- فصل سوم: روش شناسی تحقیق
- 3-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………68
- 3-2) روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….69
- 3-3) جامعه و نمونهٔ آماری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………69
- 3-4) ابزار و روش جمعآوری دادهها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………70
- 3-5) روش سنجش روایی چک لیست……………………………………………………………………………………………………………………………………………….70
- 3-6) قابلیت پایایی چک لیست…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..70
- 3-7) تحلیل آماری دادهها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..71
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق
- 4-1) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………73
- 4-2) توصیف متغیرهای کلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………74
- 4-2-1) تعداد کل پایان نامهها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….74
- 4-2-2) قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………75
- 4-2-3) قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..77
- 4-2-4) جنسیت پژوهشگران……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….79
- 4-2-5) وضعیت هدایت پایان نامهها توسط استاد راهنما………………………………………………………………………………………………………………. 81
- 4-2-6) وضعیت هدایت پایان نامهها توسط استاد مشاور………………………………………………………………………………………………………………….82
- 4-2-7) وضعیت تاریخ دفاع پایان نامهها…………………………………………………………………………………………………………………………………………..92
- 4-2-8) وضعیت تعداد نویسندگان در پایان نامهها…………………………………………………………………………………………………………………………..96
- 4-2-9) رنگ جلد پایان نامهها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….98
- 4-2-10) تعداد صفحات کل پایان نامه……………………………………………………………………………………………………………………………………………100
- 4-2-11) تعداد صفحات بخش مقدمه و بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………102
- 4-2-12) تعداد صفحات فصل دو…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….104
- 4-2-13) تعداد صفحات فصل پنج…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..106
- 4-2-14) تعداد صفحات بخش ضمیمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………108
- 4-2-15) تعداد کلید واژه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………110
- 4-2-16) تعداد کلید واژه مورد استفاده در عنوان پایان نامه……………………………………………………………………………………………………………112
- 4-2-17) تعداد اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………114
- 4-2-18) تعداد فرضیه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………116
- 4-2-19) تعداد سؤال تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..118
- 4-2-20) وضعیت تعداد نمودارهای موجود در پایان نامهها…………………………………………………………………………………………………………..120
- 4-2-21) وضعیت نوع نمودار در پایان نامهها………………………………………………………………………………………………………………………………..122
- 4-2-22) وضعیت تعداد جداول موجود در پایان نامهها………………………………………………………………………………………………………………..124
- 4-2-23) وضعیت نوع ضمیمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….126
- 4-2-24) نوع محدودیتهای موجود در پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………………128
- 4-2-25) نوع پیشنهادات موجود در پایان نامهها…………………………………………………………………………………………………………………………..130
- 4-2-26) وضعیت تعداد منابع فارسی در پایان نامهها…………………………………………………………………………………………………………………..132
- 4-2-27) وضعیت تعداد منابع انگلیسی در پایان نامهها………………………………………………………………………………………………………………..134
- 4-3) توصیف متغیرهای روش شناسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….136
- 4-3-1) وضعیت نوع هدف در پایان نامهها…………………………………………………………………………………………………………………………………….136
- 4-3-2) جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….138
- 4-3-3) تعداد حجم نمونه در پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………………………………..142
- 4-3-4) شیوه جمع آوری دادهها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….144
- 4-3-5) وضعیت نوع داده در پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………………………………..146
- 4-3-6) روش تحقیق پایان نامهها………………………………………………………………………………………………………………………………………………….148
- 4-3-7) وضعیت روش نمونه گیری جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………150
- 4-3-8) روش گردآوری دادهها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….152
- 4-3-9) ابزار مورد استفاده برای جمع آوری دادهها……………………………………………………………………………………………………………………….154
- 4-3-10) فرمول به دست آوردن حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………………………………….156
- 4-3-11) نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………………………………………………………….158
- 4-3-12) میزان ضریب آلفای پایایی………………………………………………………………………………………………………………………………………………..160
- 4-4) توصیف ساختار فیزیکی پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………………………………..162
- 4-4-1) چاپ مشخصات روی جلد (فارسی) …………………………………………………………………………………………………………………………………..163
- 4-4-2) چاپ مشخصات پشت جلد (انگلیسی) ………………………………………………………………………………………………………………………………163
- 4-4-3) صفحه عنوان فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………164
- 4-4-4) صفحه عنوان انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………165
- 4-4-5) صفحه چکیده فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….166
- 4-4-6) صفحه چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….167
- 4-4-7) صفحه تقدیم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….168
- 4-4-8) صفحه تشکر………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..169
- 4-4-9) صفحه گواهی دفاع……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..170
- 4-4-10) صفحه ارزشیابی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..171
- 4-4-11) صفحه تعهد اصالت پایان نامه………………………………………………………………………………………………………………………………………….172
- 4-4-12) صفحه منشور اخلاقی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….173
- 4-4-13) صفحه ضمیمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….174
- فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
- 5-1) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..176
- 5-2) خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………177
- 5-3) یافتههای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….178
- 5-3-1) بخش اول: توصیف متغیرهای کلی…………………………………………………………………………………………………………………………………….178
- 5-3-1-1) تعداد کل پایان نامهها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..178
- 5-3-1-2) قلمرو موضوعی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….178
- 5-3-1-3) قلمرو مکانی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………179
- 5-3-1-4) جنسیت پژوهشگران………………………………………………………………………………………………………………………………………………………179
- 5-3-1-5) وضعیت هدایت پایان نامهها توسط استاد راهنما……………………………………………………………………………………………………….. 179
- 5-3-1-6) وضعیت هدایت پایان نامهها توسط استاد مشاور……………………………………………………………………………………………………….. 180
- 5-3-1-7) وضعیت تاریخ دفاع پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………………………………180
- 5-3-1-8) وضعیت تعداد نویسندگان در پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………………180
- 5-3-1-9) رنگ جلد پایان نامهها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..181
- 5-3-1-10) تعداد صفحات کل پایان نامه…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 181
- 5-3-1-11) تعداد صفحات بخش مقدمه و بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………182
- 5-3-1-12) تعداد صفحات فصل دو………………………………………………………………………………………………………………………………………………..182
- 5-3-1-13) تعداد صفحات فصل پنج……………………………………………………………………………………………………………………………………………..182
- 5-3-1-14) تعداد صفحات بخش ضمیمه……………………………………………………………………………………………………………………………………….183
- 5-3-1-15) تعداد کلید واژه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….183
- 5-3-1-16) تعداد کلید واژه مورد استفاده در عنوان پایان نامه……………………………………………………………………………………………………..183
- 5-3-1-17) تعداد اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….184
- 5-3-1-18) تعداد فرضیه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….184
- 5-3-1-19) تعداد سؤال تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………184
- 5-3-1-20) وضعیت تعداد نمودارهای موجود در پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………..185
- 5-3-1-21) وضعیت نوع نمودار در پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………………………185
- 5-3-1-22) وضعیت تعداد جداول در پایان نامهها………………………………………………………………………………………………………………………..185
- 5-3-1-23) وضعیت نوع ضمیمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….186
- 5-3-1-24) نوع محدودیتهای موجود در پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………….186
- 5-3-1-25) نوع پیشنهادهای موجود در پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………………186
- 5-3-1-26) وضعیت تعداد منابع فارسی در پایان نامهها………………………………………………………………………………………………………………187
- 5-3-1-27) وضعیت تعداد منابع انگلیسی در پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………187
- 5-3-2) توصیف متغیرهای روش شناسی………………………………………………………………………………………………………………………………………..187
- 5-3-2-1) وضعیت نوع هدف در پایان نامهها………………………………………………………………………………………………………………………………..187
- 5-3-2-2) جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….188
- 5-3-2-3) تعداد حجم نمونه در پایان نامهها…………………………………………………………………………………………………………………………………188
- 5-3-2-4) شیوه جمع آوری دادهها……………………………………………………………………………………………………………………………………………….188
- 5-3-2-5) وضعیت نوع داده در پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………………………….. 189
- 5-3-2-6) روش تحقیق پایان نامهها……………………………………………………………………………………………………………………………………………..189
- 5-3-2-7) وضعیت روش نمونه گیری جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………….189
- 5-3-2-8) روش گردآوری دادهها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..190
- 5-3-2-9) ابزار مورد استفاده برای جمع آوری دادهها…………………………………………………………………………………………………………………..190
- 5-3-2-10) فرمول به دست آوردن حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………………………………..190
- 5-3-2-11) نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل دادهها …………………………………………………………………………………………………191
- 5-3-2-12) میزان ضریب آلفای پایایی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..191
- 5-3-3) توصیف ساختار فیزیکی پایان نامهها………………………………………………………………………………………………………………………………..192
- 5-4) بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..192
- 5-5) نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….212
- 5-6) پیشنهادات برخاسته از تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………..213
- 5-7) پیشنهادات برای تحقیقات آینده…………………………………………………………………………………………………………………………………………….215
- منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..217
- پیوست……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….227
1-1) مقدمه
توسعهٔ علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود و در واقع پژوهش، موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب میشود. حتی اگر نشانههایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد، آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمیتواند مسیر مطمئنی را طی کند. بنابراین پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار میآید. همچنین به کار بستن نتایج پژوهشهای انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکارها و روشهای معمول در زمینههای مورد نظر منجر میشود. البته بخش مهمی از این فعالیتهای پژوهشی از سوی مؤسسههای آموزش عالی و دانشگاهها انجام میگیرد که طلایهداران عرصهٔ مطالعات و پژوهشهای کشور هستند (نیکسیرت و بدری، 1392).
انجام پژوهش و تحقیق، از نشانههای اعتلای کشورها و یکی از مهمترین عوامل توسعه محسوب میشود، چراکه موجب افزایش بهرهوری در بخشهای اقتصادی کشور خواهد شد. اگر امروز پژوهش را کم اهمیت فرض کرده و برای آن هزینه نکنیم، در آینده باید هزینهٔ گزافتری را متحمل شویم. مبنای قدرت و حیات در دنیای کنونی به میزان بهرهمندی از علم و دانش باز میگردد. در جامعهٔ امروز فقیر و غنی بر اساس میزان بهرهمندی از دانش در درجهٔ اول شکل میگیرد و نتیجهاش به میزان برخورداری از ثروت و قدرت میرسد.
در دنیای امروز هیچ راهی جز اندیشیدن به توسعهٔ علمی وجود ندارد وگرنه باید بپذیریم که روز به روز فقیرتر یا عقب ماندهتر شویم پس توسعهٔ علمی، هم یک امر ضروری و هم یک امر مطلوب است (بسطامی، 1384).
پژوهش مهمترین شاخص جوامع برای رسیدن به جامعهٔ داناییمحور است و راهی برای به وجود آوردن فناوری، توسعه، پیشرفت و افزایش توان تولید و ارج نهادن به مقام پژوهشگران، شناسایی و طرح مشکلات آنان برای ارتقای سطح پژوهش جز الزامات به شمار میرود. پژوهش، نیروی محرکهٔ توسعهٔ همهجانبه و پایدار در ابعاد فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه است. علیرغم جایگاه رفیع پژوهش، این حوزه با دشواریهای ساختاری و عملکردی فراوان مواجه است (امیری،1381).
یکی از روشهای پرورش محققان خوب، تشویق دانشجویان به نوشتن پایاننامههای پژوهشی است (کلاهی و همکاران،1382). چراکه نگارش پایاننامه مهمترین بخش از زندگی دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است (براوز[1]، 2000).
[1] Brause
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.