پایان نامه بررسی سطح دانش مربیان فوتبال حاضر در رده های مختلف و روش های آماده سازی
فهرست محتوا
فهرست مطالب
- چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………………1
- فصل اول
- 1-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………..3
- 1-2. بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………………………..3
- 1-3. ضرورت واهمیت انجام پژوهش………………………………………………………………………………………………5
- 1-4. اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………6
- 1-5. سؤالات پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………..7
- 1-6. روش اجرا……………………………………………………………………………………………………………………………..8
- 1-7. محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………10
- 1-8. پیش فرضهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………….10
- 1-9. تعاریف مفهومی و عملیلتی پژوهش ………………………………………………………………………………………10
- فصل دوم
- 2-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….14
- 2-2. مبانی نظری پژوهش……………………………………………………………………………………………………………..14
- 2-3. مروری بر پژوهشهای گذشته ……………………………………………………………………………………………..22
- 2-4. نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………….26
- فصل سوم
- 3-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………27
- 3-2. ابزار جمع آوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………………28
- 3-3. جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………………………28
- 3-4. روش اجرا……………………………………………………………………………………………………………………………29
- فصل چهارم
- 4-1. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………32
- 4-2. تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها………………………………………………………………………………………………32
- فصل پنجم
- 5-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………58
- 5-2- خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………58
- 5-3- بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………60
- 5-5-پیشنهادات پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………64
- منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………………………… 66
- پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………………70
- چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………..75
چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی شیوههای تمرینی مورد استفاده مربیان فوتبال استان گیلان میباشد. بدین منظور 108 نفر از مربیان فوتبال فعال استان گیلان به عنوان نمونه در دسترس، شناسایی شدند و از طریق پرسشنامه شیوههای تمرینی مربیان مورد بررسی قرار گرفتند. پس از جمع آوری اطلاعات پرسشنامهها، با استفاده از نرم افزار spss نسخه 20 تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و به صورت محتوایی صورت گرفت. در این پرسشنامه مشخصات مربی، آزمونهای جسمانی، توسعه انعطاف پذیری، توسعه سرعت، تمرینات پلایومتریک، توسعه ظرفیت هوازی، توسعه قدرت، روشهای تمرینی پلایو متریک و توسعه توان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که مربیان فوتبال استان گیلان، ارزیابی قدرت (85%)، سرعت (100%) و انعطاف پذیری (100%) ورزشکاران خود را بیشتر مورد توجه قرار دادهاند. تمامی مربیان فاکتورهای آمادگی جسمانی را مورد اندازه گیری قرار میدهند. 100% مربیان فوتبال از تمرینات سرعتی برای توسعه سرعت ورزشکاران خود استفاده میکنند. 85% مربیان از تمرینات پلایومتریک استفاده میکنند. 90% مربیان حرکات کششی را قبل و بعد از تمرین انجام میدهند و کشش ایستا توسط مربیان بیشتری (84%) در تمرینات مورد استفاده قرار میگیرد. 75% مربیان از حرکات ویژه وزنه برداری (یک ضرب، دوضرب) در تمرینات مقاومتی ورزشکاران خود استفاده میکنند. 56% ازمربیان فوتبال برای افزایش ظرفیت هوازی از تمرینات اینتروال هوازی با زمانهای مختلف استفاده کردهاند. با توجه به نتایج تحقیق حاضر، به نظر میرسد بخشی از موفقیت مربیان فوتبال استان گیلان در امر بازیکن سازی، اهتمام مربیان فوتبال به متدولوژی تمرین باشد. این عامل مهم، در کنار سایر عوامل مؤثر موفقیت، میتواند الگوی مناسبی بر مربیان فوتبال سایر استانها باشد.
واژههای کلیدی: شیوههای تمرینی، آمادگی جسمانی، مربیان فوتبال، آزمونهای جسمانی
1-1- مقدمه
همراه با افزایش دانستنیهای بشر در علوم مختلف، علم ورزش نیز رشد قابل توجهی داشته است. امروزه به ورزش از جنبههای مختلفی پرداخته میشود و انجام پژوهش، روند رو به رشدی به آن بخشیده است. به جرأت میتوان گفت که رشته فوتبال نسبت به سایر رشتهها از جایگاه ویژهای برخوردار بودهو از لحاظ تعداد طرفدار، مقام اول را در جهان داراست [4].
امروزه کسانی که به گونهای با ورزشکاران سرو کار دارند بخوبی میدانند که نتیجه زحمات ورزشکار و مربی تا حدود زیادی به پیروی از اصول علمی و انضباط و جدیت در بکارگیری یافتههای علمی وابسته است. مربیان و کمک مربیان، میتوانند با استفاده از یافتههای علمی مانع از بروز اشتباهات شوند. این امر امکان آماده سازی بهتر تیم را بخوبی فراهم میکند [13]. پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوههای مورد استفاده مربیان فوتبال استان گیلان، درصدد است با ابزاری ساده و در عین حال کاربردی، نقاط ضعف و قوت دانش تمرینی و آگاهی این مربیان را مشخص نماید.
1-2- بیان مسئله
فوتبال با داشتن بیش از 200 عضو در فدراسیون بین المللی فوتبال (FIFA)، 200 هزار فوتبالیست حرفهای و 240 میلیون بازیکن آماتور، یکی از رایجترین و محبوبترین ورزشها در جهان محسوب میشود [19]. این رشته جذاب، مجموعهای از تواناییهای خاص فیزیکی و فیزیولوژیکی، تکنیکی و تاکتیکی را میطلبد. اجرای موفقیت آمیز فوتبال نیاز به کسب مهارتهای خاص این رشته ورزشی دارد که برای رسیدن به این مهارتها، کسب مجموعهای از عوامل آمادگی جسمانی و حرکتی از قبیل استقامت و ظرفیت هوازی، استقامت بی هوازی، قدرت و چابکی ضروری است. لازمه تمام این موارد انجام تمرین و ممارست مداوم، بر طبق یک برنامه علمی و از قبل تدارک دیده شده، است [14].
مربیان مسئولیتهای ویژهای مانند طراحی برنامه تمرینی، سازماندهی و مدیریت بر اجرای برنامه تمرینی، ارزیابی و آزمون فاکتورهای متفاوت آمادگی جسمانی ورزشکاران را بر عهده دارند [8]. بدیهی است که آگاهی، تخصص و دانش مربیان در بکارگیری روشهای نوین برای افزایش آمادگی جسمانی ورزشکاران (بعنوان یکی از وظایف مربیان)، علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه و جلوگیری از به هدر رفتن استعدادهای ورزشی، موفقیت یک تیم ورزشی را در سطح ملی و بین المللی تضمین میکند [24]. رایلی (2005) در بررسی خود اظهار داشت، به نظر میرسد بازیهای جدید در سطح حرفهای، پرفشارتر از آن چیزی باشند که در متون علمی موجود گزارش شده است. درنتیجه، نیاز به رویکرد علمیتر به تمرین وجود دارد [33]. امروزه مربیگری در رده مشکلترین شغلها قرار میگیرد. یک مربی کارآمد باید مهارت و دانش بالایی داشته باشد [9] چرا که سطح آگاهی مربیان نسبت به دانش تمرینی به روز، میتواند همانند ابزاری قدرتمند و مدرن، ورزشکار را به سمت اوج عملکرد در میادین ورزشی رهنمون سازد. وظیفه اصلی مربی، کمک به ورزشکار برای بهبود عملکرد و موفقیت در میادین ورزشی و کسب احساس رضایتمندی و همین طور لذت بهره مند شدن از ورزش است. هرچند، روش مورد استفاده برای دستیابی به آمادگی جسمانی توسط مربیان با یکدیگر متفاوت است، در برخی جنبهها ممکن است از روشهای واحدی برای بهبود عوامل آمادگی جسمانی استفاده شود. همچنین، با در نظر گرفتن نقش قابل توجه عوامل آمادگی جسمانی نظیر سرعت، قدرت، استقامت، توان و چابکی در دستیابی به موفقیتهای ورزشی، سطح آگاهی و دانش مربیان نقش مهمی در پرورش و به حداکثر رساندن عملکرد فوتبالیستهای حرفهای خواهد داشت.
بدیهی است که آگاهی از سطح دانش و شیوههای تمرینی مورد استفاده مربیان میتواند نقاط ضعف و قوت احتمالی برنامههای تمرینی را در یک رشته ورزشی خاص، بخصوص رشته پرطرفدار فوتبال، مشخص کرده و راهکارهای مفیدی را برای بهبود وضعیت موجود ارائه دهد. از سوی دیگر، شاخصهای آمادگی جسمانی از نظر فیزیولوژیک، تا حدود زیادی تحت تأثیر تمرین بهبود مییابند. بنابراین، علل ضعف و قوت ورزشکاران را در یک شاخص آمادگی، میتوان تا حدود زیادی به شیوههای تمرینی مورد استفاده و بطور ویژه، سطح دانش و آگاهی مربیان، نسبت داد. با وجود این، در مورد روشهای مورد استفاده مربیان فوتبال و سطح دانش آنها در داخل کشور اطلاعات اندکی وجود دارد. با توجه به مطالب بیان شده، انجام پژوهشهایی در زمینه بررسی متدهای تمرینی و سطح دانش و آگاهی مربیان داخلی فوتبال کشور، ضروری به نظر میرسد. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی شیوههای تمرینی و سطح دانش مربیان فوتبال استان گیلان میباشد.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.