پایان نامه نحوه گذران اوقات فراغت و دو ميداني کاران حاضر در اردوهاي تيم ملي و ارائه برنامه مناسب
فهرست محتوا
فهرست مطالب
- فصل اول: کلیات پژوهش
- 1.1. مقدمه 3
- 2.1. بیان مسئله 5
- 3.1. ضرورت و اهمیت پژوهش.. 6
- 4.1. هدفهای تحقیق. 6
- 1.4.1. هدف کلی تحقیق. 6
- 2.4.1. هدفهای جزئی تحقیق. 6
- 3.4.1. هدفهای کاربردی. 6
- 5.1. سوالهای پژوهش.. 6
- 6.1. تعریف متغیرهای پژوهش.. 7
- 7.1. محدودیتهای پژوهش.. 7
- فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
- 1.2. زمینههای نظری. 9
- 1.1.2. اوقات فراغت.. 9
- 2.1.2. اوقات فراغت از دیدگاه اسلام 10
- 3.1.2. صور گذران اوقات فراغت.. 11
- 1.3.1.2. سیاحت و زیارت.. 12
- 2.3.1.2. تلویزیون. 12
- 3.3.1.2. موسیقی. 12
- 4.3.1.2. ورزش کردن. 12
- 5.3.1.2. خانه، خانواده و دوستان. 13
- 6.3.1.2. فعالیتهای هنری، فرهنگی و مذهبی. 13
- 7.3.1.2. گردش و قدم زدن. 13
- 2.2. سلامت روانی و تعاریف آن. 13
- 1.2.2. نظریههای مختلف در مورد سلامت روانی. 14
- 2.2.2. نظریه زیست شناختی. 15
- 3.2.2. نظریه روانکاوی. 15
- 4.2.2. نظریه بوم شناسی. 15
- 3.2. اهمیت روانشناسی در ورزش.. 16
- 4.2. دلایل اهمیت فعالیتهای ورزشی. 16
- 5.2. نقش فعالیتهای ورزشی در پر کردن اوقات فراغت.. 18
- 6.2. اثر فعالیتهای ورزشی بر سلامت روانی. 19
- 7.2. ورزش و سلامت جسمانی. 21
- 1.7.2. ورزش و اضطراب.. 22
- 2.7.2. ورزش و کیفیت خواب.. 22
- 3.7.2. ورزش و کارکرد اجتماعی. 23
- 4.7.2. جلوگیری از آسیبها و انحرافات اجتماعی. 24
- 5.7.2. ورزش و افسردگی. 26
- 8.2. مروری بر مطالعات انجام شده 26
- 1.8.2. داخل کشور. 26
- 2.8.2. خارج از کشور. 30
- فصل سوم: روش شناسی پژوهش
- 1.3. روش تحقیق. 37
- 2.3. روش و ابزار گرد آوری اطلاعات.. 37
- 3.3. اعتبار و روایی ابزار تحقیق. 38
- 4.3. مقیاس اندازه گیری. 40
- 5.3. جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری. 40
- 6.3. روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 41
- 7.3. چهارچوب نظری تحقیق. 41
- فصل چهارم: یافتههای پژوهش
- 1.4. یافتههای تحقیق. 44
- فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
- 1.5. بحث و نتیجه گیری. 53
- 2.5. پیشنهادات برای تحقیق در آینده 55
- پیوستها 56
- منابع. 61
فصل اول
(کلیات پژوهش)
1.1. مقدمه
موضوع اوقات فراغت از دیرباز مورد توجه بشر بوده است و مطالعات به عمل آمده نشان میدهد که انسان به طور پیوسته در این باره پی چاره جویی بوده است. در حال حاضر نیز این توجه و حساسیت نه تنها کاهش نیافته بلکه اهمیت آن بنا به دلایل متعددی افزایش نیز یافته است. بخشی از این دلایل عبارتند از: رشد و توسعه زندگی ماشینی، کاهش ساعات کار و فعالیت، ارتقای سطح آگاهیها و دانش بشری و از همه مهمتر و موثرتر و دگرگونیهای فرهنگی و شکل گیری خاص تمایلات و علایق انسانها است. بر این اساس، تصمیمگیریهای اجتماعی و فردی درباره ایام فراغت بخش قابل توجهی از زندگی بشر امروزی محسوب میشود چشم پوشی از آن غیرممکن است. به گونهای که بسیاری از کشورهای جهان با استفاده از نتایج تحقیقات و مطالعات در پی یافتن الگوهای مناسب در جهت استفاده بهینه از اوقات فراغت جوامع خود میباشند (قراخانلو، 79).
هر چند اوقات فراغت لفظی است که بعد از غلبه تمدن تکنولوژیک در زندگی بشر معنا و مصداق یافته است، ولی فراغت کلمهای نبست که بعد از ظهور تمدن ماشینی ابداع شده باشد، اما معنایی که در این روزگار یافته کاملاً تازه است. (فرح الهی، نصرتالله 1373).
براساس تعریفی که گروه بینالمللی جامعه شناسی درباره فراغت ارائه کرد: فراغت مجموعهای از اشتغالات، که فرد با رضایت خاطر، برای استراحت، تفریح، توسعه آگاهیها یا فراگیری غیرانتفاعی و مشارکت اجتماعی داوطلبانه بعد از رهایی از الزامات شغلی، خانوادگی و اجتماعی به آن میپردازد (اسدی، ع 1352).
با پیشرفت صنعت از طریق دستگاههای خودکار، بطور جبری، ساعات کار کم شده و اوقات فراغت افزوده شده است و در همین راستا از یک طرف انرژی و نیرو در این ساعات آزاد نمیگردد و از طرف دیگر افزایش فزاینده نقشهای فردی و اجتماعی در دنیای پیشرفته صنعتی، فزونی اضطرابها و خستگیهای روحی را به همراه دارد. لذا موضوع اوقات فراغت از مشکلات عظیم دنیای صنعتی و پیشرفته امروز شده است و بر همین اساس در طور تاریخ در مقوله جامعه شناسی و بخصوص در عصر حاضر، در روانشناسی و هم جامعه شناسی همواره زمان فراغت به عنوان مسالهای حساس، مورد توجه و بررسی بوده است. (فرح الهی، نصرتالله 1373)
بهرهگیری شایسته از اوقات فراغت، منوط ره برنامهریزی دقیق و متناسب با نیازها و اجرای موفق است. برنامهریزی اوقات فراغت نمیتواند چیزی مستقل و بیارتباط با سایر اوقات باشد، بلکه باید با برنامههای کلان زندگی ارتباط داشته باشد و موید و راه گشا و زمینه ساز آن باشد در غیر اینصورت، خواه ناخواه بخشهایی از عمر پر ارزش انسان در وادی پوچی و بی ثمری از بین میرود و صرف کارهای لغو و بیهوده میگردد. (صفانیا، علیمحمد،1380)
بررسی کمی و کیفی برنامههای اوقات فراغت، راهنمای خوبی برای مجریان و دست اندرکاران خواهد بود تا بهرهگیری از نتایج چنین بررسیهایی، ضمن آگاهی از نقاط قوت و ضعف برنامه، بطور مداوم بسوی وضعیت مطلوب و هدفمند حرکت کنند. چگونگی گذران اوقات فراغت در ورزشکاران ملی، بخصوص دو و میدانی کاران، که با توجه به فرهنگ و ملیت ایرانی میبایست طبق آداب و سنن حاکم بر جامعه اوقات فراغت خود را پر نمایند. از اهمیت ویژهای برخوردار است. اوقات فراغت را میتوان به عنوان مهمترین و دلپذیرترین اوقات بشر دانست (جلالی فراهانی، مجید 1387)
بررسی برنامههای گذران اوقات فراغت در بین ورزشکاران در شرایطی که در اردو و دور از خانواده بسر میبرند راهنمای خوبی جهت تجزبه و تحلیل رفتاری، شخصیتی و حتی تشخیص کارائی ورزشکار باشد.
اولین نیازی که بشر اولیه برای ادامه حیات خود به آن پرداخت حرکت بود. انسان در حین دویدن برای نجات جان خود از آسیب حیوانات و پرتاب اشیا سنگی به سوی آنها برای شکار، حالتهای شبیه پرش و عبور از موانع را نیز انجام داد و مواد دو و میدانی براساس این حالات طبیعی و اولیه بتدریج شناخته شد و به عنوان رقابت و مسابقه در المپیادها و صحنههای قدیمی ورزش جای گرفت. امروزه این رشته یکی از مواد اصلی المپیک است و تنوع آن به حدی است که ورزشکاران تمام کشورهای جهان در آن حضور فعال دارند (بیات، محمدرضا، 1379). رشته ورزشی دو و میدانی[1] در بین ورزشهای متداول امروزی از جایگاه ویژهای برخوردار است، ارزش و اعتبار این ورزش بخصوص در جوامع پیشرفته دلایل مختلفی دارد. همگانی بودن و نقش دویدن در حفظ تندرستی و کمکی که انجام دویدن به پیشگیری و حتی درمان برخی از بیماریهای رایج امروزی مینماید از جمله محاسنی است که این رشته دارا بوده و موجب شده که تودهها و اقشار مختلف مردمی در سطحی وسیع در جهت کمک به تندرستی خود به آن بپردازند. خصوصیت دیگری که تمرینات دو و میدانی دارد نقش و اثر آن در آمادگی جسمانی ورزشکاران سایر رشتههای ورزشی است. تنوع و تغییر در شدت، مدت و مسافت دویدن میتواند موجب بهبود دستگاههای مختلف انرژی مخصوصاً آمادگی هوازی که یکی از عوامل مهم آمادگی جسمانی است، بوده و اغلب مربیان دویدن را به عنوان یکی از تمرینات پایه در برنامهریزی تمرینی ورزشکاران خود منظور مینمایند. ارنست واناکن[2] پزشک و مربی ورزش آلمانی حدود سال 1960 تمرین دویدن تداومی را پیشنهاد کرد و به اثرات مثبت آن برای آمادگی جسمانی ورزشکاران رشتههای مختلف در خارج از فصل مسابقات اشاره نمود (اسدی، ع 1352)، همچنین آستراند[3] فیزیولوژیست سوئدی دویدن با ترکیبی از روشهای تمرینی فارتلک[4] و اینتروال[5] را روش مؤثر برای بهبود و حفظ آمادگی جسمانی ورزشکاران میداند (اسدی، ع 1352). به هر حال عواملی مختلف نظیر قدرت، سرعت، استقامت و دو و میدان از دو واژه دو و میدانی تشکیل شده و شامل کلیه موادی است که در پیست دو یا جاده (دوها) و در کنارههای اطراف پیست (پرتابها) اجرا میشود. مواد متنوع دو و میدانی نیز به چند گروه تقسیم میشود:
الف) دوها ب) پرشها ج) پرتابها د) پیاده روی هـ) مواد ترکیبی
(ده گانه مردان و هفتگانه بانوان) (بیات، محمدرضا 1379).
2.1. بیان مسئله
اوقات فراغت نقش مهمی در زنگی انسانها ایفا میکند. دوومیدانی کاران نیزهمانند دیگراقشارجامعه نیازمنداستفاده ازاوقات فراغت به طور مطلوب هستند. آمادگی جسمانی فقط یکی ازعواملی است که به موفقیت دوومیدانی کاران کمک میکند. سه عامل اصلی برای آمادگی جسمانی وجود دارد.
تمرین، تغذیه واستراحت هر یک از عوامل به طورمساوی دارای اهمیت میباشند. اهمال در اجرای هر یک از این عوامل تأثیر مثبت درعامل دیگر را محدود خواهد کرد. برای مثال نداشتن استراحت کافی میتواند مانع عملکرد مثبت رژیم غذایی متناسب و تمرینات حرفه ایی شود. دوومیدانی مادر ورزشها به شمار میرود وت مامی ورزشکاران حرفهای در هر رشتهای برای آماده کردن خود و رساندن بدن به حد مطلوب باید سیکلی از تمرینات دوومیدانی را پشت سر بگذارند. حال وزشکاران همواره برای جبران نیروی مصرف شده در تمرینات احتیاج به زمان دارند لذا استراحت بهترین انتخاب است. (تام جارمن، راید هنلی 1385)
دو مازدیر جامع شناس فرانسوی در بیان کارکرد اوقات فراغت به سه نکته اشاره میکند که عبارتند از:
1-استراحت به منظور رفع خستگی، جبران صدمات جسمی روانی ناشی از هیجان مداوم کار.
2-تفریح به منظور رفع خستگی ناشی از یکنواختی وظایف روزانه در کارگاهها، اداره یامنزل.
3-رشد شخصیت، زیرااستراحت انسان را از کارهای روزمره وفعالیتهای یکنواخت کاری قالبی شدن
امور روزانه میرهاند، استعدادهای جسمی وذهن فرد راپرورش میدهد و از همین طریق در شکل گیری شخصیت فرد مؤثر خواهد بود. (دوماذیر، ژوفر، 1375)
اینکه اوقات فراغت موجب رفع خستگی ناشی از فشارهای کاری میشود، از آنجا سرچشمه میگیرد که انسان در اثر کارهای روزمره هم از نظر فیزیکی وهم از نظر روانی خسته میشود. طبق این نظریه، انسان در اوقات فراغت به فعالیتهایی میپردازد که موجب رفع خستگی از کارهای روزمره میشوند. اوقات فراغت باید خلاها را پر کند وتنشها را کاهش دهد. درزمان اوقات فراغت، انسان همهٔ چیزهایی را که باکار ارتباط دارد فراموش میکند و میخواهد بین کاروزندگی مرزی ترسیم کند (جلالی فراهانی، مجید، 1387).
درخصوص اوقات فراغت، مکان از این جهت مهم است که میتواند بر آنچه که مردم دراوقات فراغت خود انجام میدهند اثر گذارد. همان طور که تصور مردم از تفریح درهر فرد متتفاوت است، با تغییرمکان نیزاین تصور متفاوت خواهد بود. (سووارن، مایکل ویدریک، 1384).
3.1. ضرورت و اهمیت پژوهش
ورزش دوومیدانی جزورشتههایی است که درچند سال گذشته عناوین متنوعی رادر میادین مختلف کسب کرده است. بنابراین انتظارویژهای از دوومیدانی کاران در صحنههای بین المللی میرود، درزندگی انسان ساعاتی وجود دارندکه صرف تجدید قوا، رفع خستگی، استراحت، تفریح ولذت بردن از زندگی میشود ودوومیدانی کاران نیزدر محیط اردهای تیم ملی دارای اوقات فراغت هستند که میتوانند آن راطوری سپری کنند که دچار بی میلی وخستگی بدنی وروانی نشوند.
پژوهش حاضر تلاشی است برای دستیابی و شناخت نحوه گذران اوقات فراغت قهرمانان دوومیدانی ایران است، که در میادین مهم بین المللی برای کشورمان افتخار کسب میکنند. تا از این مسیر به راههای اصولی بهره وری و بهینه سازی اوقات فراغت قهرمانان دست یابند. امید است یافتههای این تحقیق زمینه ساز تحقیقات بعدی و کمک به سطح کمی و کیفی اوقات فراغت دوومیدانی کاران قهرمان گردد.
4.1. هدفهای تحقیق
1.4.1. هدف کلی تحقیق
نحوه گذران اوقات فراغت دوومیدانی کاران حاضردراردوهای تیم ملی درسال 1391 و ارائه برنامه مناسب.
2.4.1. هدفهای جزئی تحقیق
1- تعیین میزان اوقات فراغت دوومیدانی کاران حاضردراردوهای تیم ملی
2- تعیین نوع فعالیتی که دوومیدانی کاران به آنها مبادرت میورزند.
3- تعیین میزان رضایتمندی دوومیدانی کاران از نحوه گذران اوقات فراغت در زمان اردوها
4- تعیین عواملی که مانع ازگذران اوقات فراغت دوومیدانی کاران میشود.
3.4.1. هدفهای کاربردی
این پژوهش با بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دوومیدانی کاران حاضر در اردوهای تیم ملی و ارائه راهکارهای مناسب درصدد است تا زمینه را برای بهبود بهره وری هر چه بیشتر ورزشکاران مورد پژوهش و در نتیجه ارائه نتایج بهتر را به جامعه مساعد نماید.
5.1. سوالهای پژوهش
1) نحوه گذران اوقات فراغت دوومیدانی کاران رده بزرگسال دراردوی تیم ملی چگونه است؟
2) نحوه گذران اوقات فراغت جوانان در اردوی تیم ملی چگونه است؟
3) برنامه مناسب جهت گذران اوقات فراغت دوومیدانی کاران جوان چیست؟
4) برنامه مناسب جهت گدران اوقات فراغت دوومیدانی کاران برزگسال چیست؟
5) میزان اوقات فراغت دوومیدانی کاران حاضردراردوهای تیم ملی به چه اندازه است؟
6) نوع فعالیتی که دوومیدانی کاران به آنها مبادرت میورزند، چگونه است؟
7) میزان رضایتمندی دوومیدانی کاران از نحوه گذران اوقات فراغت در زمان اردوها چگونه است؟
8) عواملی که مانع ازگذران اوقات فراغت دوومیدانی کاران میشود، کدامند؟
6.1. تعریف متغیرهای پژوهش
فراغت:
مجموعهای ازاشتغالات که فردبارضایت خاطر برای استراحت، تفریح، توسعه آگاهیها یا فراگیری غیرانتفاعی و مشارکت اجتماعی داوطلبانه بعدازرهایی ازالزامات شغلی، خانوادگی واجتماعی به آن میپردازند. (جلالی فراهانی، مجید 1387)
اوقات فراغت:
زمانی است که فرد با رضایت خاطر برای استراحت، تفریح، توسعه آگاهی یا فراگیری غیرانتفاعی و مشارکت اجتماعی داوطلبانه بعد از رهایی از الزمات شغلی، خانوادگی و اجتماعی به آن میپردازد.
دوومیدانی کاران تیم ملی: (جلالی فراهانی، مجید 1387)
دوومیدانی کارانی که به دعوت فدراسیون دوومیدانی دراردوهای تیم ملی شرکت میکنند.
از جمله محدودیتهایی که در پژوهش حاضر پژوهشگر با آنها مواجه بوده است عبارتند از:
الف. محدودیتهای قابل کنترل:
پرسشنامه: پرسشنامه خود به عنوان یک محدودیت تلقی میشود. بدین معنا که پرسشنامه، نگرش افراد را بررسی میکند، نه واقعیت را، که این امر میتواند به عنوان یک محدودیت تلقی شود.
. دشواری دسترسی به جامعه مورد پژوهش.
ب. محدودیتهای غیرقابل کنترل:
فقدان یک پایگاه اطلاعاتی مناسب و جامع درباره موضوع پژوهش در جامعه.
عدم توجه کافی ورزشکاران نسبت به پر کردن صحیح پرسشنامه
Abstract
The aim of the research is exploring the “leisure time workers in the camp Athletics squad”. This study is an attempt to achieve and recognize the leisure time of athletics’ champions in Iran. That is a means to achieve the systematic ways of leisure time of heroes, and pursuant to its restructuring plan properly be considered. The samples of the survey are all athletes, men and women in Iran, 120 athletes. According to research conducted it is a descriptive methodology survey.
The data is collected by researcher-made questionnaire.
Results
Keywords: Recreation, Team, Leisure.
[1] Track and field
[2] Ernest Vanaken
[3] Astrand
[4] Fartlek
[5] Interval
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.